קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז

ADHD : Attention Deficit and Hyperactivity  Disorder 

או הפרעת קשב ורכוז ללא היפראקטיביות

ADD: ATTENTION DEFFICIT DISORDER

היא הפרעה בקשב על בסיס אורגני, המקשה להתרכז בגירוי אחד בלבד תוך התעלמות מהגירויים הנמצאים מסביב. תלמיד עם הפרעת קשב מתקשה לבודד גירוי אחד ולהתייחס אליו בלבד, והוא מתייחס בו זמנית לגירויים רבים ולעיתים אינו יכול כלל להתייחס לגירוי או לנושא עיקרי תוך התעלמות מהגירויים האחרים.

הפרעת הקשב מקשה על התלמיד לשבת לאורך זמן בגן או בכיתה ולהקשיב לגננת או למורה וכן לבצע כל פעילות חד-גונית ומונוטונית הדורשת את הקשב שלו לאורך זמן.

הפרעת הקשב משפיעה על כל תחומי החיים: משפחה, חברה, לימודים ועבודה. היא מתבטאת באופן שונה אצל תלמידים שונים בהתאם ליתר תכונותיהם, יכולותיהם וקשייהם, ומושפעת מהסביבה המקיפה אותם ומהחוויות שצברו במהלך חייהם.

יש לציין שיש ילדים שגירוי ממקד כמו טלוויזיה או מסך מחשב מאפשרים להם להיות מרוכזים לאורך זמן למרות הפרעת הקשב.

תחלואה נלווית – חלק מהתלמידים יכולים לפתח הפרעות רגשיות או התנהגותיות ובמקרים חריגים אף הפרעות נפשיות כמו דיכאון, חרדה ועוד. הפרעות אלו נוצרות על רקע תחושת הכישלון שחווים התלמידים שאינם מצליחים, למרות כל מאמציהם, לתפקד בצורה סבירה. נוסף על כך ישנם הפרעות וקשיים נוספים שמאפייניהם מזכירים סימפטומים של קשב ורכוז: כגון ליקויי למידה, הפרעות שינה, הפרעת דחק פוסט-טראומתית ועוד.

לצורך הערכת תפקודי הקשב והרכוז נאספים במהלך סוגי האבחון השונים: אבחון פסיכודידקטי, אבחון פסיכולוגי, אבחון דידקטי, אבחון ליקויי למידה – נתונים לגבי תפקודי הקשב והרכוז באמצעות: מידע הניתן מהנבדק ו/או הוריו בשיחת ההיכרות, מתצפיות בזמן מילוי מטלות האבחון וממבחני נייר ועפרון נוספים בעלי נורמות ותקפות לאוכלוסיה הישראלית. כמו: מבחנים הבודקים את מהירות העיבוד ואת הזכרון העובד.

במכון עטרה נעזרים בנוסף גם במבחנים ממוחשבים לבדיקת תפקודי הקשב והרכוז:

MOXO  – מבחן ממוחשב, מדוייק, אמין ומדיד של הפרעת קשב ורכוז 

כלי עזר ממוחשב המסייע בתהליך האבחון של הפרעת קשב ורכוז. המבדק הינו היחיד לאבחון קשב ורכוז שתוקף גם בישראל, בעל רמת מהימנות גבוהה והיחיד אשר כולל נורמות ישראליות ובינלאומיות. בודק בצורה אובייקטיבית את ביצועי הנבחן וכולל מערכת מסיחים שמיעתיים וחזותיים המדמים סביבת מציאות יומיומית.

המבחן מראה את מצבו של הנבדק בהשוואה לבני גילו על פני ארבעה משתנים: קשב, זמן, אימפולסיביות והיפראקטיביות, ואת מידת החומרה של כל משתנה.

במהלך המבחן מופיעים גירויים שמיעתיים וחזותיים בשילובים שונים (גירוי בדיד, ריבוי גירויים, גירויים משולבים) , וניתן להתרשם מהשפעתם על הנבדק.

בדיקה זו מצורפת לכל סוג אבחון (אבחון פסיכודידקטי, אבחון פסיכולוגי, אבחון דידקטי, אבחון ליקויי למידה, אבחון לפסיכומטרי).

גרסת ילדים לגילאים 7-12 שנים.
גרסת נוער ומבוגרים: 13-60 שנים.
אורך המבחן 15 דקות לילדים ו – 18.5 דקות לנוער ומבוגרים.

CPTII V.5: Continuous Performance Test מקביל לבדיקת TOVA, (טובה) – בדיקה ממוחשבת של קשב ורכוז

בדיקה זו מצורפת לכל סוג אבחון (אבחון פסיכודידקטי, אבחון פסיכולוגי, אבחון דידקטי, אבחון ליקויי למידה.)

המבחן נמשך כעשרים דקות. הוא בודק את יכולות הנבדק בתחומים של שימור קשב לאורך זמן ועיכוב התנהגות (אימפולסיביות).

מבחן ה – CPT II V.5 מדמה שני סוגי מצבים מחיי היום יום:

האחד בו נדרש מאיתנו לשמר קשב ורכוז לאורך זמן בביצוע מטלה משעממת וחד גונית (מיעוט מטרות).

והשני – בו נדרש מאיתנו לעכב תגובה ולא לפעול באימפולסיביות (ריבוי מטרות) הבחינה הממוחשבת נותנת מידע מסויים לגבי תפקודי הקשב והרכוז של הנבדק על פני מדדים שונים כמו: מהירות תגובה, אימפולסיביות, שימת לב לפרטים חזותיים ועוד.

המבחן מיועד לילדים מגיל שש שנים, נוער ומבוגרים.

במבחן, הנבדק יושב מול מסך המחשב, ומגיב בהתאם לגירויים על המסך. אין צורך בהבנה מילולית.

התוכנה הממוחשבת מסייעת באבחון בעיות קשב ורכוז ומאפשרת מעקב על יעילות תוכניות טפול בתחום. התוכנה מפיקה דו"ח הכולל ניתוח של טעויות הנבדק.

קישורים ומאמרים:

"פרי הסבלנות הוא שכר טוב"
שמות רבה ט'