אבחון לילדי הגן

אבחון פסיכולוגי מורחב נעשה כאשר יש צורך למפות חוזקות וחולשות של ילד/ה הלומד בגן על מנת לבנות תוכנית חינוכית לקדום מצבו הלימודי, להמליץ על גננת שילוב / גננת שי"ח, לברר מסגרת חינוכית מתאימה וכד'.

האבחון יתן מידע על רמת המשכל של הילד ותפקודו במיגוון תחומים: שפתי, חזותי, מוטורי, קשב ורכוז, זכרון ועוד.

האבחון נערך על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה או פסיכולוג התפתחותי  מומחה.

אבחון בשלות לכתה א

האבחון מיועד לילדי גן חובה כאשר קיימת התלבטות לגבי מוכנותם או בשלותם של הילדים ללמוד בכתה א'.

האבחון יתן תשובה לגבי התאמתו של הילד/ה לכתה א' במיגוון רמות:

האינטלקטואלי, הרגשי והחברתי.

כמו כן יבדקו התפקודים הרלבנטיים ללמידה בכתה א' (כמו: זכרון, מוטוריקה, מודעות פונולוגית ועוד).

יבדקו הידיעות הדרושות במיומנויות היסוד בקריאה, כתיבה וחשבון בהתאם למצופה לגיל.

בסיום האבחון ובשיחה מסכמת עם ההורים, ניתנת המלצה לגבי התאמתו של הילד/ה לכתה א', שהינה פועל יוצא מאינטגרציה של כל המידע הנלקח בתהליך האבחון.

האבחון נערך על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה.

קרא עוד: מוכנות לכתה א' 

אבחון התפתחותי

נערך על ידי פסיכולוג התפתחותי מומחה.

מיועד לגיל הרך: החל מגיל שנתיים וחצי עד גיל שש.

האבחון נדרש כאשר קיים חשש לאיחור או קשיים בהתפתחות ביחס לבני הגיל  )דוגמא- ילדים שאינם מדברים היטב, אינם מבינים את הנאמר להם, מאחרים מוטורית, מפגינים אי שקט בצורה מופרזת, אינם משתפים פעולה בפעילויות השונות בגן, אינם מגיבים כשקוראים להם ועוד).

במהלך האבחון הילד מבצע משימות שמתאימות לגיל שלו (כגון בניית קוביות, הרכבת פאזלים, מענה על שאלות וכדומה). האבחון מבוצע באמצעות משחקים מובנים.


הוא מסייע לקבוע מהם התחומים בהם הילד חזק ומהם התחומים בהם מתקשה, עד כמה הילד מאחר יחסית לבני גילו (האבחון משווה את תפקוד הילד לנורמה של בני אותו גיל), איך יוצר קשר עם הסביבה, כמה זמן מסוגל להתמיד בביצוע מטלות, כיצד הוא מתמודד כשקשה לו ועוד.

בסיום האבחון נערכת שיחת סיכום עם ההורים המסבירה את ממצאי האבחון וניתנת להם שורה של המלצות כיצד לסייע לילד, לאילו גורמים נוספים לפנות במידת הצורך, מהי המסגרת החינוכית המתאימה ביותר לילד ועוד.

 

בכל סוגי האבחון לעיל (אבחון פסיכולוגי מורחב, אבחון לבדיקת בשלות לכתה א' או אבחון התפתחותי) נלקחת מההורים אנמנזה מפורטת על מנת לקבל מידע מקיף ככל האפשר על התפתחותו ותפקודו של הילד במסגרת הבית והגן.

בנוסף מומלץ להורים להביא דיווח מהמסגרת החינוכית בה הילד נמצא. בעת הצורך, נערכת גם תצפית בגן.

בסיום האבחון נערכת שיחת סיכום עם ההורים המסבירה את ממצאי האבחון וממליצה על דרכי התמודדות.

המלצות האבחון קבילות בכל מוסדות החינוך והרשויות העירוניות והמקומיות בארץ ובחו"ל.

בידינו מיטב הערכות העדכניות לאבחון ילדי גן בינהם מבחן אינטליגנציה של וקסלר לגיל הרך ולגיל הגן מהדורה שלישית WPPI-III HEB

 

קרא עוד:

מוכנות לכתה א'

אמא אני רוצה חברים

אמא אני מפחד מ…

 

"דע שכאשר אתה מלמד את בנך, אתה מלמד גם את בן בנך"
תלמוד