מהו ליקוי למידה לא מילולי
NVLD: NON VERBAL LEARNING DIABILITIES
לקות למידה לא מילולית כוללת מספר מאפיינים אפשריים, המסווגים לחמש קטגורית:
חזותי מרחבי |
קושי בזכרון ודימוי חזותי
תפיסה מרחבית לקויה וקושי ביחסים מרחביים
|
מוטורי |
קושי בקואורדינציה
בעיות שיווי משקל
קושי במיומנויות מוטוריות
|
אקדמאי |
קושי במתמטיקה, הבנת הנקרא, כתב יד
קושי באיות תבניות לא צפויות
בעיה בארגון, פתרון בעיות, חשיבה מופשטת
|
חברתי |
קושי להבין תקשורת לא מילולית
חוסר משמעותי בשפיטה ואינטראקציה חברתית
|
רגשי |
פחד ממקומות חדשים ומשינויים בשיגרה
סיכון להתפתחות חרדה ודכאון עם ההתבגרות
|
מהלך ההתפתחות של ילדים עם NVLD:
ילדים עם NVLD מאופיינים כבעלי התפתחות מוקדמת של דיבור, אוצר מילים וקריאה. עם זאת, בשל ליקויים בתחום החזותי והמישושי, הם עשויים להיות תינוקות שלא מפגינים חקרנות של הסביבה הפיסית שלהם. כמו כן, הם מגלים קשיים במוטוריקה עדינה (למשל, כפתור, שריכה, צביעה ציור, ומאוחר יותר החלקה על סקטים) . מכיוון שההתפתחות המילולית שלהם ברמה גבוהה, היא עלולה להסתיר את העובדה שמדובר בילד עם לקות למידה.
בכיתות הראשונות הם עשויים להתקשות בלימוד החשבון ועיצוב הכתיבה, אולם תפקודם הלימודי תקין בשל יכולתם המילולית הגבוהה.
עם העליה בכיתות, מתחילים להתערב הקשיים הקוגניטיביים של חשיבה, הסקת מסקנות, פתרון בעיות והבעה כתובה ומשבשים את תהליך הלמידה. בכיתות הגבוהות, מצופה מתלמידים אלה להתמודד עם אסטרטגיות כתיבה, קריאה ומתמטיקה רבות ומורכבות יותר, ואף לסגל אסטרטגיות חברתיות מורכבות ומתוחכמות יותר. כמו כן, הם מצופים להתמודד בעצמם עם מטלות רבות ומורכבות יותר ללא עזרת מורים והורים. בתקופה זו הם מתחילים "ללכת לאיבוד", מתקשים לקרוא טקסטים, לכתוב חיבור, לא מבינים בצורה נכונה את מוריהם ואת חבריהם לכיתה ולעיתים קרובות ניכר כי הם סובלים מחרדה בציבור וכעס בבית.
אבחנה של ליקויי למידה לא מילוליים ניתנת על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה ובעזרת אבחון פסיכודידקטי:
אחד מהמאפיינים האבחוניים הבולטים של לקות למידה בלתי מילולית הוא פער משמעותי בין יכולת חשיבה מילולית (גבוהה) לעומת יכולת ביצועית (נמוכה יחסית) במבחני IQ .
הפער הבולט עשוי להיות מ-10 עד 40 נקודות. פער זה הוא תוצאה ישירה של הפער שיש אצל ילדים עם לקות למידה זו בין יכולות קוגניטיביות מילוליות גבוהות לעומת יכולות קוגניטיביות חזותיות-מרחביות, ומוטוריות נמוכות יותר.
עם זאת, הפער במבחני IQ בלבד אינו מספיק ודרושות ראיות תומכות נוספות לקיום לקות זו.
להלן רשימה של אפיונים השכיחים בקשר ילדים עם NVLD:
כשרים ונקודות חוזק:
נקודות החוזק של ילדים עם לקות למידה בלתי מלולית עשויות לכלול:
• תפיסה וקשב שמיעתי טובים
• זכרון שמיעתי טוב לצלילים, מילים וביטויים
• יכולת מלולית גבוהה ושימת לב לפרטים
• התפתחות מוקדמת של דבור ואוצר מלים
• התפתחות מוקדמת של יכולות קריאה
• יכולת טובה של ניתוח ומודעות פונטית
• יושר וחוש צדק יוצאים מגדר הרגיל
• עקביות וכיוון למטרה
קשיים לימודיים עשויים לכלול:
קריאה וכתיבה:
• קושי באיות של מלים על רקע קושי בזיכרון חזותי של תבניות איות לא צפויות (הם מאייתים בעיקר על בסיס שמיעתי)
• קושי בהבנת הנקרא וקריאה בין השורות והבנה מלאה של בעיה
• הרגלי עבודה לקויים – איטיות בלהתחיל ולסיים משימות
• הישענות על מיומנויות של שינון וקושי להתארגן, לנתח ולעשות סינתזה של אינפורמציה חדשה – ככל שהדרישות של התארגנות והחשיבה הגבוהה גוברות, הקושי שלהם הופך להיות מחליש ומתיש
מתמטיקה:
• קושי במתמטיקה לתאר בעיני רוחם את הבעיה
• קושי ליצור יצוגים מוחשיים ממספרים
• קושי למקם מספרים מרובי ספרות
• קושי בתרגילים אבסטרקטיים
• קושי ליישם חוקים ידועים
• בלבול של סימנים מתמטיים
• קושי לקרוא גרפים מפות וטבלאות
• קושי בחישובים הקשורים לזמן, כסף ומדידה.
מיומנויות חברתיות:
• קושי בהתארגנות, במוטוריקה עדינה (למשל כיפתור, שריכת נעליים, החלקה על סקטים)
• קושי בקריאת שפת גוף
• קושי בקריאת הבעות פנים וטון דיבור
• קושי בהבנת אינטונציה רגשית
• קריאה לא נכונה וקושי בשפיטה של סיטואציות חברתיות המובילה לתגובות לא נכונות
• דברנות מופרזת
• קושי ליצור ולשמר קשרים חברתיים
• קושי להתרגל לסיטואציות חדשות ושינויים בשגרה
• קושי להצליח בספורט קבוצתי
• חוסר בהגיון פשוט ו"חכמת רחוב", לעיתים בצורה קיצונית
• קושי בהתמודדות עם קבלת ביקורת
• נטייה להימנעות והתבודדות חברתית
• תלות בהורים ומורים כתומכים
• מופנמות ובישנות
• קושי וחוסר יכולת להביע רגשות
• סיכון מוגבר להפנמת חרדה, פוביות, התנהגות אובססיבית-קומפולסיבית
• דימוי עצמי נמוך ותחושת בדידות גבוהה
מקורות נוספים