קשב ורכוז – טיפים לילדים

להלן מובאים טיפים עבור ילדים עם קשיי קשב ורכוז, שיעזרו להם להתמודד בשעורים בבית הספר, בהכנת שעורי בית ולקראת יום הלמודים.

  • הטיפים הם רבים ומגוונים, ולכן רצוי שכל אחד יבחר את התחום והרעיונות המתאימים לו.
  • רצוי שההורים יקראו תחילה את ההצעות לבד, ורק אחר כך יבחרו יחד עם הילדים פעילות אחת שנראית אפשרית עבורם.
  • העתיקו את ההצעה על הדף בטוש זוהר, ותלו במקום שתוכלו לראות אותה (על מקרר במטבח, הדלת בחדר הילד) . זו תהיה העצה השבועית שלכם. רק עליה תעבדו.
  • בשבוע הבא, אמצו עצה אחרת, וכך תמשיכו בשבועות הבאים. גישה הדרגתית ומתונה זו מסייעת לעידוד המוטיבציה של הילד. ילדים גדולים יותר יכולים לבחור בעצמם את העצה, אותה הם רוצים לשנות.
  • היעזרו בחיזוקים ופרסים קטנים לעודד את הילדים ליישם את העצה השבועית. יש הורים שחוששים שמתן פרסים על התנהגויות חיוביות יהפוך את הילד לרודף בצע או ללא מוסרי, אך ההפך הוא הנכון, ידוע שחיזוקים חיוביים עוזרים לילדים עם קשיי קשב ורכוז לגלות מהי התנהגות רצויה ולהתמיד בה.
עבור ילדים רבים עם קשיי קשב ורכוז, בית הספר הוא הזמן הקשה ביותר של היום. הם צריכים לשבת על הטוסיק שעות על גבי שעות כמעט בלי לזוז וחייבים להתרכז כאשר מסביב רעש והמולה. כאשר השעור משעמם אותם, ילדים עם קשיי קשב ורכוז מתחילים לחלום, לפטפט או אפילו להפריע. פעמים רבות המורים מעירים להם, כועסים עליהם ומענישים אותם.

איך אפשר להפוך את הימים בבית הספר ליותר נעימים?

חשוב ליצור קשר טוב עם המורים

  1. בקש להכיר את המחנכת שלך לפני פתיחת שנת הלמודים.
  2. דבר איתה בחופשיות על הקשב והרכוז השונה שלך, כך היא לא תחשוב בטעות שאתה עצלן או שובב. כדאי שהוריך ידברו עם המורה על הנושא כבר בתחילת שנת הלמודים.
  3. חשוב שגם המורים המקצועיים יהיו מעורבים: ההורים או המחנכת צריכים להסביר להם שאתה ילד עם קשיי קשב ורכוז, ולספר להם מה עוזר לך להתרכז ולהתנהג יפה בשעורים.
  4. אם קבלת הקלות בכתה כמו: מבחנים בעל פה או שעורי בית מקוצרים, כל המורים המקצועיים חייבים לדעת על כך ולפעול באותה דרך.

איך תשמור על הרכוז בזמן השעורים?

  1. שב קרוב עד כמה שאפשר ללוח ולמורה. מבט המורה והקירבה אליה יעזרו לך להתמקד ולהתרכז.
  2. קבע יחד עם המורה רמז שיעזור לך לשוב לריכוז. למשל, כל פעם שהיא תרגיש שאתה מתחיל לרחף, היא תיגע בכתף שלך ותזכיר לך לחזור לעניינים.
  3. בקש לשבת ליד ילדים שקטים, ובחר שותפים שקטים לעבודה בקבוצות.
  4. בקש מהמורה שלא תושיב אותך ליד החלון או ליד מקורות אחרים של רעש כמו: מזגן.

איך תילחם בשעמום בשעורים?

  1. השתמש בטושים זוהרים, במדבקות ובקישוטים משעשעים במחברות ובחוברות שלך.
  2. ערוך עם המורה הסכם לזמן התרעננות. לדוגמא, בכל שעור תוכל לצאת לחמש דקות ולשאוף אויר.
  3. שב זקוף בכתה, כדי לעורר את המוח.
  4. התמקד בפה ובעיניים של המורה כשהיא מדברת.
  5. אם אתה מרגיש מתוח, עצבני או משועמם בכתה, תוכל לעשות תרגילים של כיווץ ושחרור הרגליים והידיים מתחת לשולחן בלי שאף אחד ירגיש! כווץ את כפות הידיים לאגרוף חזק חזק, תספור לאט עד שלוש ותשחרר. עשה זאת כמה פעמים ועבור לרגליים, כווץ את כפות הרגליים את אצבעות הרגליים, תספור לאט עד שלוש ותשחרר. תחזור על התרגיל כמה פעמים.

איך תשרוד את שעורי הבית?

  1. רצוי שתכין שעורים תמיד באותו מקום בבית ורצוי גם באותה שעה.
  2. חשוב שמקום הכנת שעורי הבית יהיה שקט, ללא רעשים (למשל, לא מומלץ להכין שעורים במטבח או בסלון כשהטלויזיה, הרדיו ובני הבית מדברים בינהם ובמכשירים הניידים).
  3. כדאי שאחד ההורים יהיה פנוי בזמן הכנת שעורים, במקרה ותזדקק לעזרה.
  4. אם יש מריבות בינך להוריך בזמן הכנת שעורים, רצוי למצוא עזרה של תלמיד תיכון, סטודנט או קרוב משפחה אחר שיעזור לך.
  5. הקדש לשעורי הבית זמן מוגדר בין חצי שעה לשעתיים. אל "תמרח" אותם על כל אחר הצהרים, תפספס זמן יקר לכיף ולחברים.
  6. עשה הפסקות קבועות מראש. למשל, עבוד חמש עשרה דקות רצופות וצא להפסקה של חמש דקות. כך תמשיך עד שתסיים הכל. כוון את השעון המעורר כך שיסמן לך מתי לצאת להפסקה ומתי לחזור ממנה. אפשר גם לעשות הפסקה אחרי כל דף או חצי דף של עבודה. בהפסקות חלץ עצמות, הסתובב או אכול משהו קטן, אך בשום אופן אל תיגש לטלויזיה או למחשב.
  7. מכיוון שלילדים עם קשיי קשב ורכוז יותר קשה לעשות שעורים, אפשר לבקש מהמורה להפחית לך את כמות שעורי הבית. למשל, לעשות תרגילי חשבון בדילוגים (אחד כן, שניים לא) או לקרוא פחות דפים.

איך תכין את עצמך למבחנים?

  1. התחל להתכונן למבחנים כמה ימים מראש. רשום בטבלה מה תלמד בכל יום. אל תשאיר הכל לרגע האחרון, זה יעשה לך בלגן וכאב ראש.
  2. נסה ללמוד תוך כדי הליכה על הליכון או רכיבה על אופני כושר. זה עשוי לעזור לך להישאר עירני וממוקד.
  3. חקור איך אתה לומד הכי טוב. יש ילדים עם קשיי קשב ורכוז שנהנים ממקום מבודד ושקט אחרים מעדיפים את המטבח ליד המשפחה או עם מוסיקה רועשת ברקע. נסה שיטות שונות עד שתגלה מה מתאים לך ביותר.

איך תצליח במבחנים?

  1. קבלת את דף המבחן? קרא את ההוראות עד שתהיה בטוח שהבנת אותן, אם עדין אינך בטוח שהבנת בקש עזרה מהמורה ורק אז התחל לענות.
  2. אל תגיש את המבחן ראשון, גם אם אתה בטוח שסיימת ואין לך שום דבר לעשות. הסתכל על חברך: אם הם ממשיכים לעבוד, סימן שעוד יש מה לעשות.
  3. הרבה ילדים עם קשיי קשב ורכוז מקבלים ציונים גרועים במבחנים בגלל שטעו בדברים קטנים, התבלבלו בין פלוס למינוס או לא שמו לב שיש עוד שאלה בצד השני של הדף. כדי שזה לא יקרה לך, בדוק את המבחן לפני שאתה מגיש אותו: האם ענית על כל השאלות? אם תשובותיך קצרצרות, נסה לתת להן עוד קצת נפח והוסף עוד משפט או שניים. חשוב שתבדוק את תרגילי החשבון. כדי לא להשתעמם תוכל לבדוק אותם מהסוף להתחלה או בדילוגים (אחד כן, אחד לא).

כיצד תשפר את הסדר והארגון שלך?

  1. עטוף מחברות, ספרים וחוברות של כל מקצוע בצבע אחר. למשל מחברת וחוברת חשבון בצבע כחול, מחברת וספר תורה בצבע ירוק. כך תמצא את הדברים בצ'יק.
  2. תלה במקום בולט בחדרך מערכת מורחבת שתראה לך בפרוט לא רק אילו שעורים יש אלא גם מה עליך להביא לכל אחד מהם. לדוגמא, מתחת ל"חשבון" תוכל לכתוב: "מחברת, ספר, סרגל, בדידים". כך תכין בקלות את הילקוט.
  3. שמור על הסדר של שולחן הכתיבה שלך בבית הספר. על השולחן צריכים להיות רק הדברים שאתה זקוק להם באותו רגע. לכן, כדאי בסוף כל שעור להחזיר את הציוד לתיק או למגרה.
  4. היומן הוא חברך הטוב! השתמש בו לא רק כדי לכתוב את שעורי הבית אלא גם לתזכורות של ימי הולדת, חוגים וכדומה. בחר לעצמך יומן כיפי, שתאהב לדפדף בו במשך השנה. כדי להיות בטוח שכתבת ביומן את כל מה שצריך, בקש מהמורה שתבדוק אותו או הסתכל ביומן של חברך. אם משהו חסר, השלם אותו.
  5. שים בילקוט תיקיית "דפים נודדים". בכל פעם שתקבל דף או פתק בבית הספר, הכנס אותו לשם. כל יום פתח את התיקייה בבית וגלה מה יש בפנים.
    דפי עבודה? כואב, אבל צריך לעשות אותם…
    תזכורות? הראה אותן להורים או תלה אותן במקום בולט.
    דפים מיותרים? העף לפח!

איך תתכנן את היום שלך לקראת יום הלמודים?

בנה לעצמך סדר יום קבוע. כדאי ששעות ההשכמה, השינה ושעורי הבית יהיו קבועות. כתוב את סדר היום בחדרך בטבלה של פעילות יומית או שבועית. בכל משבצת כתוב את השעה ואת הפעילות המתאימה במלים או בציור. אל תשכח להפוך אותה למדליקה על ידי צבעים, מדבקות או דברים מצחיקים.

כיצד תתחיל את היום ב"רגל ימין"?

השתמש בשעון מעורר והרחק אותו ממיטתך כדי שתהיה חייב לקום ולכבות אותו. אם הצלחת לצאת מהמיטה, אל תחזור אליה. נסה להרגיל את עצמך לקום בבוקר חצי שעה מוקדם יותר, כך יהיה לך זמן להתעורר לאט לאט ותוכל להתלבש, לאכול ברוגע ולהגיע לבית הספר בזמן.
נסה לרשום יחד עם הוריך רשימה של כל הפעולות שעליך לעשות בבוקר. תלה אותה במקום בולט, ומידי בוקר סמן "וי, על מה שכבר עשית. אם בחרת בלוח מגנטי, שים מגנט ליד כל פעולה שהשלמת לדוגמא:
6:45 בחדר שלי: מתעורר, יוצא מן המיטה
6:50: בשרותים: פיפי, שטיפת פנים
7:00 בחדר שלי: להניח את הפיג'מה על השידה ולהתלבש.
7:15 במטבח: ארוחת בוקר
7:30 בשרותים: צחצוח שיניים, סדור השיער
7:40 לשים כריך בתיק, להיפרד יפה מהמשפחה
7:45 יציאה לבית הספר, בהצלחה!
הרשימה צריכה להתאים לחיים שלך ויכולה לכלול דברים נוספים, כמו: להוציא את הכלב לטיול, לקחת מפתח, ללוות את האח או האחות לגן וכדומה.
כדאי שגם הפעילויות של אחר הצהרים (שיעורי בית, חוגים, חברים) יהיו מתוכננות מראש וכתובות בסדר היום ובתוכנית השבועית. נצל את שעות אחר הצהרים כדי להשתתף בפעילויות שאתה אוהב ושאתה טוב בהן.

איך תסיים את היום שלך בכיף?

  1. הכן מראש את המערכת, הלבוש והבגדים למחר.
  2. תוכל להכין את הכריך לבית הספר בערב ולשמור עליו במקרר.
  3. חשוב שתישן מספיק שעות בלילה. כמות מספקת של שעות שינה תעזור לך להתרכז יותר טוב בבית הספר ולהיות יותר רגוע.
  4. בערב, נסה להיכנס תמיד באותה שעה למיטתך, גם אם אתה לא ממש עייף.
  5. הקפד להירדם לבד במיטתך ולא מול הטלויזיה! חשוב שהשעה האחרונה של היום תהיה נינוחה: שמע מוסיקה רגועה, קרא ספר, התאמן בנשימות עמוקות, שוחח עם הוריך או בקש מהם עיסוי או דיגי – דיגי.
  6. כדאי שתתקלח עד שעה וחצי לפני שאתה נכנס למטה. מקלחת ממש לפני השינה מפריעה לילדים עם קשיי קשב ורכוז להירדם. אל תרדם במיטת ההורים ואל תזחל לתוכה באמצע הלילה!
מתוך הספר:
מאת לאורה וולמר
"ההתרכזות היא סוד ההצלחה בכל עסקי החיים"
אמרסון
atararot@gmail.com | 055-6822-582 | 09-7717-099
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן