קשב ורכוז - איך לאבחן?

 

 

ATTENTION -  DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER

 

להלן תרגום הקריטריונים המתקיימים על מנת לקבוע הפרעת קשב ורכוז לפי DSM V / DSM 5: 

 

 

A  דפוס קבוע של חוסר קשב ו / או היפראקטיביות - אימפולסיביות שמפריע לתפקוד או התפתחות, כפי שמאופיינת על ידי (1) ו/או (2)

 

 

     (1)  קשב: קיומם של שישה (או יותר) מהסימפטומים הבאים, במשך תקופה של לפחות שישה חודשים. הסימפטומים אינם הולמים את רמת ההתפתחות של הילד, ובעלי השפעה שלילית על פעילות חברתית, לימודית ותעסוקתית.

 

 

הערה:

        ·         הסימפטומים המופיעים אינם רק ביטוי של התנהגות מתנגדת, מתריסה, עוינת או כישלון להבין משימות או הוראות.

        ·         עבוד מתבגרים ומבוגרים (גיל 17 ומעלה) – נדרשים לפחות חמישה סימפטומים.

 

 

להלן רשימת הסימפטומים:

 

 

         א.      לעיתים קרובות לא מצליח לשים לב לפרטים או עושה טעויות רשלניות בלימודים, בעבודה או במהלך פעילויות אחרות (למשל: בוהה או    מחמיץ פרטים, עבודתו אינה מדוייקת).

 

 

         ב.      לעיתים קרובות מתקשה לקיים קשב במשימות או במשחק (למשל: קושי להישאר מרוכז במהלך הרצאות, שיחות או קריאה ממושכת).

 

 

         ג.       לעיתים קרובות נראה לא מקשיב כאשר מדברים אליו ישירות (למשל, דעתו נראית במקום אחר, גם בהיעדר על הסחת דעת ברורה).

 

 

         ד.      לעיתים קרובות אינו עוקב אחר הוראות ומתקשה לסיים שיעורי בית, מטלות או חובות עבור מקום העבודה (למשל: מתחיל משימה אבל    במהירות מאבד רכוז ובקלות סוטה מהנושא).

 

 

         ה.     לעיתים קרובות מופיע קושי בארגון משימות ופעילויות (למשל: קושי לנהל משימה רציפה, קושי לשמור על חומרים וחפצים מסודרים,      מבולגן, עבודה לא מאורגנת, ניהול זמן דל, מתקשה - נכשל בעמידה בלוחות זמנים).

 

 

         ו.        לעיתים קרובות נמנע, סולד או אינו  מעוניין לעסוק בפעילויות שדורשות מאמץ מנטלי מתמשך (למשל: למודים או שעורי בית. עבור        מתבגרים ומבוגרים – הכנת דו"חות, מילוי טפסים, סקירת עבודות כתובות ארוכות).

 

 

         ז.       לעיתים קרובות מאבד חפצים הדרושים למטלות או לפעילויות (למשל: ציוד לימודי, עפרונות, ספרים, כלים, ארנקים, מפתחות, עבודות, משקפיים, פלאפון).

 

 

        ח.     לעיתים קרובות מוסח בקלות על ידי גירויים חיצוניים. עבוד מתבגרים ומבוגרים – ניתן לכלול גם מחשבות שאינן קשורות.

 

 

        ט.     לעיתים קרובות שוכח פעילויות יומיומיות – "שכחן" (למשל, לעשות מטלות, שליחויות; עבור מתבגרים ומבוגרים: להשיב לשיחות, לשלם חשבונות, להגיע לפגישות).

 

 

(2) היפראקטיביות ואימפולסיביות:

 

 

קיומם של שישה (או יותר) מהסימפטומים הבאים במשך תקופה של לפחות שישה חודשים. על הסימפטומים להיות אינם הולמים את רמת ההתפתחות של הילד, ובעלי השפעה שלילית על פעילות חברתית, לימודית ותעסוקתית.

 

 

הערה:

 

 

להלן רשימת הסימפטומים:

 

         א.      לעיתים קרובות מתעסק או דופק ידיו או רגליו או נע במושבו.

 

 

         ב.      לעיתים קרובות קם מהכסא בזמן שהשאר נשארים ישובים או מצופים להישאר ישובים (למשל: קם ממקומו בכיתה, במשרד או במקום    העבודה או בסיטואציות אחרות - כאשר שנידרש להישאר במקום).

 

 

         ג.       לעיתים קרובות רץ או מטפס באופן שאינו מותאם למצב (במצבים שבהם אין זה הולם). עבור מתבגרים ומבוגרים: יכול להיות מוגבל לתחושת חוסר ודאות.

 

 

         ד.      לעיתים קרובות לא יכול לשחק או לעסוק בפעילויות פנאי באופן שקט.

 

 

        ה.     לעיתים קרובות מתנהג כאילו הוא "בדרכים", "מונע על ידי מנוע" (למשל: לא מסוגל או מרגיש שלא בנוח לעמוד בשקט למשך זמן ממושך, כפי שנדרש במסעדות ופגישות; עשוי להיחוות על ידי אחרים כחסר מנוחה או כקשה לעקוב אחריו).

 

 

        ו.        לעיתים קרובות מדבר ללא הפסקה.

 

 

        ז.       לעיתים קרובות פולט תשובה לפני שהשאלה נשאלה בשלמותה (למשל: משלים משפטים אחרים, לא יכול לחכות לתורו בשיחה).

       

        ח.     לעיתים קרובות מתקשה לחכות לתורו (למשל: תוך כדי המתנה בתור).

 

 

        ט.     לעיתים קרובות מפריע או מתפרץ לאחרים (למשל: מתפרץ לשיחה, משחק או פעילות; עשוי להשתמש בדברים של אחרים מבלי לבקש   או לקבל את רשותם. עבור מתבגרים ומבוגרים – עשוי לפלוש או להשתלט על מה שאחרים עושים).

 

 

B. מספר סימפטומים של קשב ו/או היפראקטיביות – אימפולסיביות היו נוכחות לפני גיל 12 שנים.

 

 

C. מספר סימפטומים של קשב ו/או היפראקטיביות – אימפולסיביות נוכחים בלפחות שתיים (או יותר) ממרחבי החיים של הפרט (סטינג). למשל: בבית, בבית הספר או בעבודה; עם חברים או מקורבים; או בפעילויות אחרות.

 

 

D. יש ראיות ברורות שהסימפטומים מפריעים או מפחיתים את איכות התפקוד החברתי, אקדמי או תעסוקתי.

 

 

E. הסימפטומים אינם מופיעים באופן בלעדי במהלך סכיזופרניה או הפרעה פסיכוטית אחרת, ואינם מוסברים טוב יותר על ידי הפרעה נפשית אחרת (למשל: הפרעת מצב רוח, הפרעת חרדה, הפרעה דיסוציאטיבית, הפרעת אישיות או חומרים ממכרים).

 

 

ציין אם:

 

הופעה משולבת: 90.2) 314.01 F) – במקרה שבו מופיע גם דפוס של קשב (קריטריון A1) וגם דפוס של היפראקטיביות – אימפולסיביות (קריטריון A2) בשישה החודשים האחרונים.

 

הופעת קשב:  90.0) 314.00 F) - במקרה שבו מופיע דפוס של קשב (קריטריון A1) בלבד, ללא דפוס של היפראקטיביות – אימפולסיביות (קריטריון A2) בשישה החודשים האחרונים.

 

הופעת היפראקטיביות-אימפולסיביות 90.1) 314.01 F) - במקרה שבו לא מופיע דפוס של קשב (קריטריון A1), אבל כן מופיע דפוס של היפראקטיביות – אימפולסיביות (קריטריון A2) בשישה החודשים האחרונים.

 

 ציין אם:

 

מצב של הפוגה חלקית (רמיסיה): כאשר בעבר כל הקריטריונים לאבחון ההפרעה מולאו, וכיום ישנם מעט מן הקריטריונים להפרעה במהלך ששת החודשים, אולם הסימפטומים עדין גורמים פגיעה בתפקוד החברתי, אקדמי ותעסוקתי.

 

 

ציין מידת חומרה

 

קל – קיומם של מעט, אם בכלל מהסימפטומים הנדרשים לקבוע את האבחנה. השפעות מינוריות בלבד של הסימפטומים על התחום החברתי או התעסוקה.

 

בינוני – קיומם של הסימפטומים ברמה שבין "מתון – בינוני" ועד "חמור".

 

חמור – קיומם של מספר סימפטומים רב יותר מאלה הדרושים לאבחון ההפרעה, כמו מספר תסמינים חמורים במיוחד שגורמים (בהווה) לפגיעה ניכרת בתפקוד החברתי או התעסוקתי.

 

 תרגום מתוך ה - DSM 5 ,פרופ' אלי זומר, פסיכופתולוגיה אבחנתית למתקדמים, אוניברסיטת חיפה.

 

 

 "אם אתם רוצים שילדיכם
ישפרו את התנהגותם
תנו להם לשמוע את הדברים הנחמדים
שאתם אומרים עליהם באוזני אחרים"

 

 

 

היכן אנחנו?

 

רעננה – אזור השרון (המשרת גם את כפר סבא, הוד השרון, הרצליה, רמת השרון, נתניה, קדימה צורן, אבן יהודה, תל מונד, כפר יונה, כוכב יאיר, צור יגאל ועוד).

 

 

ראש העין – אזור המרכז (המשרת גם את אורנית, שערי תקוה, אלעד, שהם, שוהם, פתח תקוה, מכבים, רעות, מודיעין וישובי השומרון).

 

גבעתיים – אזור המרכז (המשרת גם את רמת גן, גבעתיים, תל אביב, רחובות, ראשל"צ, ראשון לציון, חולון, לוד, אשדוד, באר טוביה ועוד).

 

 

 

 

טפול באספרגר
התפרסם מאמר ב - 6/17 בעיונים בחינוך
כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך
על מקרה בטפולנו המשתף
בניסיון רב בטפול באספברגר
 
האבחונים מוכרים
בכל מוסדות החינוך בארץ ובחו"ל, המרכז הפסיכומטרי ובמרבית המוסדות להשכלה גבוהה
 
אבחון לפסיכומטרי
תאריך אחרון לרישום
להגשת אבחון לפסיכומטרי
ו/או אבחון להקלות לבחינת אמי"ר
(אנגלית מיון לרמות)
בתנאים מותאמים: 22/5/18
לבחינה ביולי 2018
 
שיפור ההישגים
מתן הקלות בעקבות אבחון
בבחינות הבגרות
ובבחינה הפסיכומטרית
יסייעו לשפר את ההישגים.
 
MOXO
מבחן ממוחשב חדש מדוייק ואמין
לבדיקת הפרעות קשב ורכוז
עם נורמות ישראליות
לילדים, נוער ומבוגרים
 
הקלות בבגרות באנגלית
ללומדים 4-5 יחידות:
הקראת שאלון הבחינה
השמעת שאלון הבחינה
בחינה מתוקשבת
התעלמות משגיאות כתיב
- להקלות אלו יש צורך
באבחון פסיכודידקטי
לפי הנחיות משרד החינוך
לפרוט לחץ כאן
 
זכויות עולים
בבחינות הבגרות
לעולה חדש, עולה ותיק או תושב חוזר
 
ליקוי למידה
לא מילולי - הסבר המאפיינים
 
איך להפוך מגבלה ליתרון
צפו בסרט מדהים על נער עיוור
שהפך את מגבלתו ליתרון
 
C.P.T מבחן ממוחשב לבדיקת קשב ורכוז
C.P.T  (מקביל ל - TOVA) מצורף לכל סוג אבחון
במכוננו, לבדיקת התחום באופן מעמיק.
 
אנשי טפול וחינוך!
טיפים לשיפור
התקשורת והתישאול
 
היתרון של הסובלים
מקשיי קשב ורכוז
 
איך להצליח בחיים
תוכנית מפורטת ומנומקת
על פי מחקרים עדכניים
 
הטרדה מינית
איך להירגע - טיפים
לחצו על הקישורים ותתרגלו
 
קשר מורה תלמיד
 טפוחו מסייע
להתפתחותו, רווחתו
והישגיו של התלמיד
 
אמצעי התקשורת
הסכנות לילדים ולנוער
ודרכי התמודדות
 
הצעות לשיפור מצב חברתי
מתגייסים לצהל
עם קשיי קשב ורכוז -
טיפים איך להתנהל נכון בתהליך הגיוס ולאחריו.
 
האם אני בזוגיות טובה?
עשרה נושאים
שינחו אותך
לבדיקה עצמית או כשיחה עם בן/בת זוגך/תך לחץ כאן.
 
קשב ורכוז
מתגרשים ורוצים לספר לילדים?
טיפים איך לנהל שיחה כזו; לחץ כאן.
הדרכה, ליווי ותמיכה מקצועית תוכלו לקבל במכוננו.
 
 
מה ההבדל בין סוגי האבחון השונים?
נשמח לעמוד לרשותכם להתייעצות לגבי סוג האבחון להסברים נוספים
 
מה יגדיל סיכוייך לקבל התאמות בפסיכומטרי?
מבחן מפעם
בפסיכומטרי - מהו? 
 
:שם
:טלפון
:Email

צלצל עכשיו!

נייד: 0544-413469

טלפון: 09-7717099

לבלוג של מכון עטרה

לפייסבוק העסקי שלנו עטרה עטרה