חינוך: מוכנות לכיתה א'

 
 
כיצד אדע אם ילדי/תי מוכן/ה לכתה א'?
 
 
כתבה:
 
רוטפלד עטרה
פסיכולוגית חינוכית מומחית ומדריכה
ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת
מנהלת מכון עטרה
 
תקציר:
יסקרו מאפיינים עיקריים המרכיבים את מוכנות הילדים העולים לכתה א'. מרכיבים אלו נכללים בתהליך אבחון בשלות לכתה א'.
 
 
בתקופה שלפני חג הפסח וגם אחריו, נדרשים ההורים ואנשי חינוך:
גננות, פסיכולוגים חינוכיים והעובדים עם הילדים במקצועות הפרא - רפואיים לדון בסוגייה לגבי בשלותו של הילד/ה לכתה א'.
יש ילדים שעל - פי תאריך לידתם ועל - פי תפקודם מתאימים ללמוד בבית - הספר. יש ילדים שעל - פי תאריך לידתם ותפקודם צריכים להישאר עדין במסגרת הגן. ישנם גם ילדים שקיימת התלבטות לגבי מוכנותם לכתה א'.
 
אנו מגדירים בשלות כמוכנות המורכבת מהתפתחות טבעית בתוספת עידוד ותרומה של הסביבה.
ניתן לעשות השוואה לתפוח הגדל על העץ. המצב הרצוי הוא לקטוף אותו מהעץ רק כשהוא בשל. נקבע זאת על פי צבעו, גודלו ומראהו. כל עוד נעריך את התפוח כלא מוכן או בשל נשאירו על העץ עוד זמן מה. אלולא כן - התפוח שנקטוף טרם בשלותו לא ימלא את הצפיות ממנו מבחינת טעם, מראה, צבע וכדומה.
באופן דומה, אנו נדרשים להעריך את בשלותם או מוכנותם של הילדים הלומדים בגן חובה על מנת שלא "יקטפו" מהגן בצורה שלא יצליחו לממש את הצפיות הנדרשות מהם.

אנו נתייחס לארבעה קטגוריות עיקריות בבדיקת מוכנותו
של הילד לכתה א':
גודלו של הילד יחסית לבני גילו (גובה/משקל). שליטה במיומנויות מוטוריקה עדינה (החזקת עפרון, שליטה בעפרון, גזירה, צביעת שטחים) ומוטוריקה גסה (רכיבה על אופניים, עצמאות במתקנים בחצר או בגן שעשועים). תפקודי ראיה ושמיעה, תפקודים נוירולוגיים של קשב ורכוז.
המשמעותיים לרכישת מיומנויות הלמידה בבית הספר כמו: כישורים שפתיים (אוצר מלים, יכולת ההבעה, הבנת שפה וכדומה), מודעות פונולוגית (ביצוע מניפולציות שמיעתיות על מלה וזיהוי צליל פותח, מסיים או אמצעי), תפיסה חזותית, זכרון שמיעתי וחזותי לטווח קצר וארוך, תפקודי קשב ורכוז, הבנת מושג הזמן, שימור כמות, אבחנה בין מציאות לדמיון.
יצירת קשר עם בני הגיל, יכולת לוותר, לשתף, לעבוד ביחד, קבלת מרות של דמות סמכותית.
עצמאות, אחריות, מוטיבציה והתמדה, נכונות לקבל חוקים והוראות, דחיית סיפוקים, דימוי עצמי, יכולת להביע רגשות, לשלוט ולווסת רגשות, התעניינות מחוץ לעולם של 'האני'.

הדבר דומה לעגלה עם ארבע גלגלים. יכולתה של העגלה לשמור על יציבותה תלויה בתפקוד תקין של כל ארבעת הגלגלים. העדר אחד הגלגלים או חלק ממנו אינו מאפשר את יציבותה של העגלה ויכולתה ליסוע.

באופן דומה נבחן את בשלותו של הילד לכתה א' על ידי בדיקת ארבעת הגלגלים הנזכרים לעיל: הפיזיולוגי, הקוגניטיבי, החברתי והרגשי - תוך ביצוע אינטגרציה והתחשבות בשכלול כל הגורמים.

פרט לדעות ההורים, הגננות והמכירים את הילד ניתן לפנות לאבחון פסיכולוגי לבדיקת בשלות לכתה א'.
האבחון הפסיכולוגי היא בדיקה או מבחן של המדדים שהוזכרו לעיל. הפסיכולוג מקבל מידע מההורים על היסטורית החיים של הילד.
 
הפסיכולוג יכול לקבל חוות דעת מהגננת (קיימים היום שאלונים מטעם משרד החינוך למטרה זו) וכמובן, יש את תוצאות המבחנים. במידת הצורך נערכת תצפית בגן להתרשמות מתפקוד הילד/ה בפעילויות השונות בגן (הקשבה והשתתפות ברכוז, משחק בחצר, שיתוף עם חברים ועוד).
בשכלול כל הגורמים לעיל ניתנת חוות דעת מקצועית מהפסיכולוג החינוכי, וכפי הנדרש גם המלצות לגבי דרכי טפול רלבנטיים.

הורים, דעו שאתם זכאים להחליט מה טוב לילדיכם. עזרה מאנשי המקצוע הנכונים תסייע לקבל החלטה נכונה יותר, ולהימנע מטעויות בהמשך.
 
 
 
"אין מבטלין תינוקות של בית רבן אפילו לבנין
בית המקדש"
                                                      (שבת קיט')
 
היכן אנחנו?
רעננה – אזור השרון (המשרת גם את כפר סבא, הוד השרון, הרצליה, רמת השרון, נתניה, קדימה צורן, אבן יהודה, תל מונד, כפר יונה ועוד).
ראש העין – אזור המרכז (המשרת גם את אורנית, שערי תקוה, אלעד, שהם, שוהם, פתח תקוה, מכבים, רעות, מודיעין וישובי השומרון).
גבעתיים – אזור המרכז (המשרת גם את רמת גן, תל אביב, רחובות, ראשל"צ, ראשון לציון, חולון ועוד).
 
 

טפול באספרגר
התפרסם מאמר ב - 6/17 בעיונים בחינוך
כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך
על מקרה בטפולנו המשתף
בניסיון רב בטפול באספברגר
 
האבחונים מוכרים
בכל מוסדות החינוך בארץ ובחו"ל, המרכז הפסיכומטרי ובמרבית המוסדות להשכלה גבוהה
 
אבחון לפסיכומטרי
תאריך אחרון לרישום
להגשת אבחון לפסיכומטרי
ו/או אבחון להקלות לבחינת אמי"ר
(אנגלית מיון לרמות)
בתנאים מותאמים: 17/10/18
לבחינה בדצמבר 2018
 
שיפור ההישגים
מתן הקלות בעקבות אבחון
בבחינות הבגרות
ובבחינה הפסיכומטרית
יסייעו לשפר את ההישגים.
 
MOXO
מבחן ממוחשב חדש מדוייק ואמין
לבדיקת הפרעות קשב ורכוז
עם נורמות ישראליות
לילדים, נוער ומבוגרים
 
הקלות בבגרות באנגלית
ללומדים 4-5 יחידות:
הקראת שאלון הבחינה
השמעת שאלון הבחינה
בחינה מתוקשבת
התעלמות משגיאות כתיב
- להקלות אלו יש צורך
באבחון פסיכודידקטי
לפי הנחיות משרד החינוך
לפרוט לחץ כאן
 
זכויות עולים
בבחינות הבגרות
לעולה חדש, עולה ותיק או תושב חוזר
 
ליקוי למידה
לא מילולי - הסבר המאפיינים
 
איך להפוך מגבלה ליתרון
צפו בסרט מדהים על נער עיוור
שהפך את מגבלתו ליתרון
 
C.P.T מבחן ממוחשב לבדיקת קשב ורכוז
C.P.T  (מקביל ל - TOVA) מצורף לכל סוג אבחון
במכוננו, לבדיקת התחום באופן מעמיק.
 
אנשי טפול וחינוך!
טיפים לשיפור
התקשורת והתישאול
 
היתרון של הסובלים
מקשיי קשב ורכוז
 
איך להצליח בחיים
תוכנית מפורטת ומנומקת
על פי מחקרים עדכניים
 
הטרדה מינית
איך להירגע - טיפים
לחצו על הקישורים ותתרגלו
 
קשר מורה תלמיד
 טפוחו מסייע
להתפתחותו, רווחתו
והישגיו של התלמיד
 
אמצעי התקשורת
הסכנות לילדים ולנוער
ודרכי התמודדות
 
הצעות לשיפור מצב חברתי
מתגייסים לצהל
עם קשיי קשב ורכוז -
טיפים איך להתנהל נכון בתהליך הגיוס ולאחריו.
 
האם אני בזוגיות טובה?
עשרה נושאים
שינחו אותך
לבדיקה עצמית או כשיחה עם בן/בת זוגך/תך לחץ כאן.
 
קשב ורכוז
מתגרשים ורוצים לספר לילדים?
טיפים איך לנהל שיחה כזו; לחץ כאן.
הדרכה, ליווי ותמיכה מקצועית תוכלו לקבל במכוננו.
 
 
מה ההבדל בין סוגי האבחון השונים?
נשמח לעמוד לרשותכם להתייעצות לגבי סוג האבחון להסברים נוספים
 
מה יגדיל סיכוייך לקבל התאמות בפסיכומטרי?
מבחן מפעם
בפסיכומטרי - מהו? 
 
:שם
:טלפון
:Email

צלצל עכשיו!

נייד: 055-6822582

טלפון: 09-7717099

לבלוג של מכון עטרה

לפייסבוק העסקי שלנו עטרה עטרה