מהו ליקוי למידה לא מילולי

NVLD: NON VERBAL LEARNING DIABILITIES
 
 
לקות למידה לא מילולית כוללת מספר מאפיינים אפשריים, המסווגים לחמש קטגורית:
 
 
חזותי מרחבי
קושי בזכרון ודימוי חזותי
תפיסה מרחבית לקויה וקושי ביחסים מרחביים
מוטורי
קושי בקואורדינציה
בעיות שיווי משקל
קושי במיומנויות מוטוריות
אקדמאי
קושי במתמטיקה, הבנת הנקרא, כתב יד
קושי באיות תבניות לא צפויות
בעיה בארגון, פתרון בעיות, חשיבה מופשטת
חברתי
קושי להבין תקשורת לא מילולית
חוסר משמעותי בשפיטה ואינטראקציה חברתית
רגשי
פחד ממקומות חדשים ומשינויים בשיגרה
סיכון להתפתחות חרדה ודכאון עם ההתבגרות
 
מהלך ההתפתחות של ילדים עם NVLD:
 
ילדים עם NVLD מאופיינים כבעלי התפתחות מוקדמת של דיבור, אוצר מילים וקריאה. עם זאת, בשל ליקויים בתחום החזותי והמישושי, הם עשויים להיות תינוקות שלא מפגינים חקרנות של הסביבה הפיסית שלהם. כמו כן, הם מגלים קשיים במוטוריקה עדינה (למשל, כפתור, שריכה, צביעה ציור, ומאחר יותר החלקה על סקטים) . מכיוון שההתפתחות המילולית שלהם ברמה גבוהה, היא עלולה להסתיר את העובדה שמדובר בילד עם לקות למידה.
בכיתות הראשונות הם עשויים להתקשות בלימוד החשבון ועיצוב הכתיבה, אולם תפקודם הלימודי תקין בשל יכולתם המילולית הגבוהה.
עם העליה בכיתות, מתחילים להתערב הקשיים הקוגניטיביים של חשיבה, הסקת מסקנות, פתרון בעיות והבעה כתובה ומשבשים את תהליך הלמידה. בכיתות הגבוהות, מצופה מתלמידים אלה להתמודד עם אסטרטגיות כתיבה, קריאה ומתמטיקה רבות ומורכבות יותר, ואף לסגל אסטרטגיות חברתיות מורכבות ומתוחכמות יותר. כמו כן, הם מצופים להתמודד בעצמם עם מטלות רבות ומורכבות יותר ללא עזרת מורים והורים. בתקופה זו הם מתחילים "ללכת לאיבוד", מתקשים לקרוא טקסטים, לכתוב חיבור, לא מבינים בצורה נכונה את מוריהם ואת חבריהם לכיתה ולעיתים קרובות ניכר כי הם סובלים מחרדה בציבור וכעס בבית.
 
אבחנה של ליקויי למידה לא מילוליים ניתנת על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה ובעזרת אבחון פסיכודידקטי:
 
אחד מהמאפיינים האבחוניים הבולטים של לקות למידה בלתי מילולית הוא פער משמעותי בין יכולת חשיבה מילולית (גבוהה) לעומת יכולת ביצועית (נמוכה יחסית) במבחניIQ .
 
הפער הבולט עשוי להיות מ-10 עד 40 נקודות. פער זה הוא תוצאה ישירה של הפער שיש אצל ילדים עם לקות למידה זו בין יכולות קוגניטיביות מילוליות גבוהות לעומת יכולות קוגניטיביות חזותיות-מרחביות, ומוטוריות נמוכות יותר.
 
עם זאת, הפער במבחני IQ בלבד אינו מספיק ודרושות ראיות תומכות נוספות לקיום לקות זו.
להלן רשימה של אפיונים השכיחים בקשר ילדים עם NVLD:
 
כשרים ונקודות חוזק:
 
נקודות החוזק של ילדים עם לקות למידה בלתי מלולית עשויות לכלול:
• תפיסה וקשב שמיעתי טובים
• זכרון שמיעתי טוב לצלילים, מילים וביטויים
• יכולת מלולית גבוהה ושימת לב לפרטים
• התפתחות מוקדמת של דבור ואוצר מלים
• התפתחות מוקדמת של יכולות קריאה
• יכולת טובה של ניתוח ומודעות פונטית
• יושר וחוש צדק יוצאים מגדר הרגיל
• עקביות וכיוון למטרה
 
קשיים לימודיים עשויים לכלול:
 
קריאה וכתיבה:
• קושי באיות של מלים על רקע קושי בזיכרון חזותי של תבניות איות לא צפויות (הם מאייתים בעיקר על בסיס שמיעתי)
• קושי בהבנת הנקרא וקריאה בין השורות והבנה מלאה של בעיה
• הרגלי עבודה לקויים – איטיות בלהתחיל ולסיים משימות
• הישענות על מיומנויות של שינון וקושי להתארגן, לנתח ולעשות סינתזה של אינפורמציה חדשה – ככל שהדרישות של התארגנות והחשיבה הגבוהה גוברות, הקושי שלהם הופך להיות מחליש ומתיש
 
מתמטיקה:
• קושי במתמטיקה לתאר בעיני רוחם את הבעיה
• קושי ליצור יצוגים מוחשיים ממספרים
• קושי למקם מספרים מרובי ספרות
• קושי בתרגילים אבסטרקטיים
• קושי ליישם חוקים ידועים
• בלבול של סימנים מתמטיים
• קושי לקרוא גרפים מפות וטבלאות
• קושי בחישובים הקשורים לזמן, כסף ומדידה.
 
מיומנויות חברתיות:
• קושי בהתארגנות, במוטוריקה עדינה (למשל כיפתור, שריכת נעליים, החלקה על סקטים)
• קושי בקריאת שפת גוף
• קושי בקריאת הבעות פנים וטון דיבור
• קושי בהבנת אינטונציה רגשית
• קריאה לא נכונה וקושי בשפיטה של סיטואציות חברתיות המובילה לתגובות לא נכונות
• דברנות מופרזת
• קושי ליצור ולשמר קשרים חברתיים
• קושי להתרגל לסיטואציות חדשות ושינויים בשגרה
• קושי להצליח בספורט קבוצתי
• חסר בהגיון פשוט ו "חכמת רחוב", לעיתים בצורה קיצונית
• קושי בהתמודדות עם קבלת ביקורת
• נטייה להמנעות והתבודדות חברתית
• תלות בהורים ומורים כתומכים
• מופנמות ובישנות
• קושי וחוסר יכולת להביע רגשות
• סיכון מוגבר להפנמת חרדה, פוביות, התנהגות אובססיבית-קומפולסיבית
• דימוי עצמי נמוך ותחושת בדידות גבוהה
 
 
מקורות נוספים
ההבדל בין ליקוי למידה לא מילולי ואספרגר
 
 
 
 "אין לך שני אילנות שווים,
שני עלים שווים
ועל אחת כמה וכמה בני אדם שווים זה לזה"
(י.ל. פרץ)
 
 
 היכן אנחנו?
רעננה – אזור השרון (המשרת גם את כפר סבא, הוד השרון, הרצליה, רמת השרון, נתניה, קדימה, אבן יהודה, תל מונד, כפר יונה ועוד).
ראש העין – אזור המרכז (המשרת גם את אורנית, שערי תקוה, אלעד, שהם, שוהם, פתח תקוה, מכבים, רעות, מודיעין וישובי השומרון).
גבעתיים – אזור המרכז (המשרת גם את רמת גן, תל אביב, רחובות, ראשל"צ, ראשון לציון, חולון ועוד).
 

טפול באספרגר
התפרסם מאמר ב - 6/17 בעיונים בחינוך
כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך
על מקרה בטפולנו המשתף
בניסיון רב בטפול באספברגר
 
האבחונים מוכרים
בכל מוסדות החינוך בארץ ובחו"ל, המרכז הפסיכומטרי ובמרבית המוסדות להשכלה גבוהה
 
אבחון לפסיכומטרי
תאריך אחרון לרישום
להגשת אבחון לפסיכומטרי
ו/או אבחון להקלות לבחינת אמי"ר
(אנגלית מיון לרמות)
בתנאים מותאמים: 22/5/18
לבחינה ביולי 2018
 
שיפור ההישגים
מתן הקלות בעקבות אבחון
בבחינות הבגרות
ובבחינה הפסיכומטרית
יסייעו לשפר את ההישגים.
 
MOXO
מבחן ממוחשב חדש מדוייק ואמין
לבדיקת הפרעות קשב ורכוז
עם נורמות ישראליות
לילדים, נוער ומבוגרים
 
הקלות בבגרות באנגלית
ללומדים 4-5 יחידות:
הקראת שאלון הבחינה
השמעת שאלון הבחינה
בחינה מתוקשבת
התעלמות משגיאות כתיב
- להקלות אלו יש צורך
באבחון פסיכודידקטי
לפי הנחיות משרד החינוך
לפרוט לחץ כאן
 
זכויות עולים
בבחינות הבגרות
לעולה חדש, עולה ותיק או תושב חוזר
 
ליקוי למידה
לא מילולי - הסבר המאפיינים
 
איך להפוך מגבלה ליתרון
צפו בסרט מדהים על נער עיוור
שהפך את מגבלתו ליתרון
 
C.P.T מבחן ממוחשב לבדיקת קשב ורכוז
C.P.T  (מקביל ל - TOVA) מצורף לכל סוג אבחון
במכוננו, לבדיקת התחום באופן מעמיק.
 
אנשי טפול וחינוך!
טיפים לשיפור
התקשורת והתישאול
 
היתרון של הסובלים
מקשיי קשב ורכוז
 
איך להצליח בחיים
תוכנית מפורטת ומנומקת
על פי מחקרים עדכניים
 
הטרדה מינית
איך להירגע - טיפים
לחצו על הקישורים ותתרגלו
 
קשר מורה תלמיד
 טפוחו מסייע
להתפתחותו, רווחתו
והישגיו של התלמיד
 
אמצעי התקשורת
הסכנות לילדים ולנוער
ודרכי התמודדות
 
הצעות לשיפור מצב חברתי
מתגייסים לצהל
עם קשיי קשב ורכוז -
טיפים איך להתנהל נכון בתהליך הגיוס ולאחריו.
 
האם אני בזוגיות טובה?
עשרה נושאים
שינחו אותך
לבדיקה עצמית או כשיחה עם בן/בת זוגך/תך לחץ כאן.
 
קשב ורכוז
מתגרשים ורוצים לספר לילדים?
טיפים איך לנהל שיחה כזו; לחץ כאן.
הדרכה, ליווי ותמיכה מקצועית תוכלו לקבל במכוננו.
 
 
מה ההבדל בין סוגי האבחון השונים?
נשמח לעמוד לרשותכם להתייעצות לגבי סוג האבחון להסברים נוספים
 
מה יגדיל סיכוייך לקבל התאמות בפסיכומטרי?
מבחן מפעם
בפסיכומטרי - מהו? 
 
:שם
:טלפון
:Email

צלצל עכשיו!

נייד: 0544-413469

טלפון: 09-7717099

לבלוג של מכון עטרה

לפייסבוק העסקי שלנו עטרה עטרה