דרך לשיפור מוטיבציה

הידעתם!
אתם יכולים לשפר את המוטיבציה של ילדיכם!
תוכלו להשפיע על רמת ההישגים הגבוהה של הילדים והתלמידים,
אם תצליחו להעביר אליהם אמונה ביכולותיהם וציפיות לגבי מסוגלותם!
הורים, מורים ומתבגרים מגיעים אלי למפגשים של אבחון פסיכודידקטי ו/או טפול פסיכולוגי – עסוקים לעיתים בשאלה השכיחה איך לשפר את המוטיבציה. להלן תשובה שנבדקה במחקר:

אנשים שיש עליהם דימוי חיובי יפגינו ביצוע טוב יותר מאשר אלו אשר מושלכים עליהם דימויים של ציפיות נמוכות, זאת משום שגורמים קוגניטיביים ורגשיים, מעוררים אצלם מאמץ מוגבר, נחישות, תשומת לב, השתתפות ומוטיבציה לפעול באופן הולם לדימוי החיובי. מחקרים מראים השפעות אלו גם לטווח ארוך. אחד מהמחקרים הוא המחקר הידוע בשם אפקט פיגמליון.

בניסוי זה, ניתן מידע למורים על יכולות גבוהות במיוחד של תלמידים בכתה אחת לעומת יכולות נמוכות, של תלמידים בכתה אחרת. המידע המוקדם השפיע על דעות המורים; הם החזיקו בדימוי חיובי לגבי התלמידים בעלי היכולות הגבוהות, ובדימוי שלילי לגבי תלמידים, עליהם דווח שהם בעלי יכולות נמוכות. המורים לא ידעו שהתלמידים "בעלי הפוטנציאל הגבוה" נבחרו אקראית. כלומר, המידע שניתן למורים לגבי יכולות התלמידים לא היה בהכרח נכון.

לאחר זמן, הישגי התלמידים, שהיה עליהם דימוי חיובי, היו גבוהים יותר באופן משמעותי מאלו של שאר התלמידים. המורים, שידרו לתלמידים אלו, שהם יכולים ומסוגלים. לעומת זאת, לאותם תלמידים, עליהם דווח למורים שהם בעלי יכולות נמוכות, ניתנו מסרים של ספק חוסר אמון בהצלחתם.

ככל שהניסוי התקדם, הישגי התלמידים היו תואמים לציפיות המורים, ללא קשר ליכולות האינטלקטואליות שלהם. באופן זה, תלמידים שהוערכו כבעלי יכולות גבוהות, וניתנו להם מסרים שהם יצליחו בקורס – אכן הצליחו ולהפך: תלמידים שהוערכו כבעלי יכולות נמוכות, וניתנו להם מסרים ע"י המורים שלא יצליחו – הישגיהם היו נמוכים.

כל היכולות הקוגניטיביות שלנו – תפיסה, זכרון ולמידה – מעוצבות על – ידי הדימויים המושלכים דרך ציפיותינו. אנו רואים מה שהדימויים מאפשרים לנו לראות ומכיוון ש – SEEING IS BELIEVING"", פעולותינו מושפעות מהעצמה, החיות והכוח של הדימויים.

בהצלחה!

מקורות נוספים:

"אלף תחנות תיקלוטנה מלה אחת טובה ואפילו תחנה אחת - לא תיקלוט מלה רעה"
אברהם צביון
atararot@gmail.com | 055-6822-582 | 09-7717-099
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן