אמא, אני רוצה חברים

אמא אני רוצה חברים
מה לעשות כשליד/ה שלי אין חברים או חברות?
מה עושים כשהילד/ה שלי לא מוזמן/ת למסיבת יום הולדת או למפגש חברתי?
כואב לי לראות את הילד/ה שלי נשאר לבד בבית בסופי שבוע, בחופשות ובחגים…

יש ילדים המסתדרים עצמאית בכל דבר. יש ילדים שזקוקים לעזרה בתחום הלימודי, ויש ילדים שצריכים עזרה בתחום החברתי.

תיווך חברתי הוא הקניית מיומנויות חברתיות או שיפורן על ידי לימוד הדרגתי, תירגול וקבלת משוב על ההתנהגות.

להלן הצעות להורה כיצד לסייע לילדים בגיל הגן ובית הספר היסודי ביצירת קשרים חברתיים:

• בדוק/י עם ילדך או ילדתך את מי מהילדים הוא מחבב, והצע/י להזמין אותו/אותה למפגש אחר הצהריים.

• תרגל/י עם הילד/ה "בכאילו" שיחות קצרות הנעשות פנים אל פנים או בנייד להזמנת החבר/ה. שחקו בתפקידים משתנים; את תפקיד המזמין/ה ותפקיד המוזמן/ה. השתדלו/י להביא מיגוון תגובות אפשריות למקרה נתון. זה זמן מצויין לתרגל מיומנויות של שיחה בפלא-פון, וללמד תגובות נורמטיביות למצבים שונים:
למשל, חברך לא בבית ובן משפחה אחר ענה לטלפון מה עושים?
הגעת למענה קולי ועליך להשאיר הודעה – איך עושים זאת בהתחשב בזמן הקצר שנתון.
איך מנסחים מסרון לחבר/ה שרוצים לפגוש? איזה מלים או תמונות להשתמש?

• הצע/י לפני המפגש לילדך או לילדתך משחקים שאפשר לשחק עם חבר/ה שיגיע/שתגיע.
ניתן להציע מיגוון משחקי קופסה או עבודות יצירה כאשר הפעילות בבית. במקרה שהפעילות בחוץ ניתן להציע משחקי כדור, קלאס, בניה משותפת בחול וכדומה.
אפשר גם להסביר (אם יש צורך) שקריאה בספר בזמן אירוח החבר/ה – אינו מומלץ; פעילות זו מתאימה לעיסוק עצמי בשעות הפנאי.
משחק על המחשב אפשרי, אם ניתן לשחק בו זמנית עם החבר/ה, אולם רצוי להקציב לכך זמן מוגבל, שכן הוא מוגבל מבחינת התקשורת הבין אישית.

• שוחח/י עם ילדתך או ילדתך על המצופה מהמארח. למשל: הצורך לוותר לפעמים, לברר מה רצונו של האורח, להשתדל ללכת לקראתו, לכבד בשתיה קלה ובממתקים.

הכיני את ילדך או ילדתך למקרים מתסכלים שעלולים לקרות (על פי היכרותך את ילדך/תך):

• הסבר/י לילד/ה את הקשר בין התנהגותו לתגובת החבר/ה (חבר שיבלה זמן נעים יסכים להגיע שוב ואולי גם יזמין אליו אותך כאורח. חבר שיפגע לא יסכים להמשיך בחברות).


• נסה/י להציע פתרונות תיאורטיים אפשריים. למשל, בידיעה שילדך "חם מזג" ונוטה לכעוס או להתרגז מהר, הצע לו אפשרות לבוא ולספר לך מה מרגיז אותו לפני שיגיב בכעס כלפי החבר/ה.


• צפה/י בילדים המשחקים והיה דמות מסייעת או מתווכת בשעת הצורך או כאשר הילדים פונים לעזרתך.

• לאחר הפרידה מהחבר/ה, זהו זמן מצויין למתן משוב לילד/ה בשיחה קצרה:
שבח/י על ההתנהגויות הטובות.
זה זמן טוב גם ללמוד מרגעים שהיו פחות מוצלחים ונעימים, ולהסיק מסקנות לעתיד.

• רישום לחוגים, מועדונים או תנועת נוער – הינה אפשרות נוספת להרחבה של החוויה החברתית מעבר לשעות בית הספר. היתרון של פעילויות אלה הוא שהן בדרך כלל נעשות בהשגחה והן מובנות.

קרא עוד:
"אדם נולד להיות בחברה"
ויליאם בלקסטון
atararot@gmail.com | 055-6822-582 | 09-7717-099
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן