הטוב, הרע והמכוער באינטרנט

הורים ומורים מתמודדים בתקופתנו עם אמצעי התקשורת, שלכדו את הילדים והנוער. מחד גיסא, אלו אמצעים המביאים לנו תועלת כמו: מידע נגיש, קשר תמידי עם הילדים ועוד, אולם מאידך גיסא, אנו צריכים להתמודד עם חשיפה למידע לא מותאם, התמכרות למדיה, מיומנויות בין אישיות לא מפותחות ומוסחות נוספת ממטלות לימודיות.
להלן מובאים היתרונות והחסרונות בעולם האינטרנטי המתפתח והמלצות לדרך חיים נכונה בעולם התקשורת המודרני – דברים ששמעתי בהרצאתו של פרופ' יאיר עמיחי המבורגר ומובאים גם בספרו "הטוב, הרע והמכוער באינטרנט".

אמצעי התקשורת המפותחים והמודרניים בימינו מאפשרים לנו לדעת הכל לראות הכל ולהיות בכל מקום IM THE MEDIA.

בטבלה הבאה מוצגים יתרונות וחסרונות לשימוש באינטרנט על פני כמה נקודות להשוואה:

נקודות להשוואה יתרונות חסרונות
אנונימיות  אני יכול לברוא את עצמי מחדש ולהציג את עצמי איך שאני רוצה  אני לא ממש יכול להכיר את האחרים, כי הם מציגים את עצמם כמו שהם רוצים.
העדר חשיפה פיזית  אני לא חיב לחשוף איך אני נראה, ויכול לעצב את התמונה הפיזית כרצוני  אני נחשף למידע לא אמיתי
שליטה  אני שולט במה שאני כותב ומעצב. יכול להיכנס למקומות שבחיים רגילים לא הייתי נכנס. יש קושי לזהות סכנות, יש קושי לסנן מידע. קיימת נאיביות ואמון עיוור בזולת.
קבוצת דימיון
ניתן בקלות למצוא קבוצות עם מכנה משותף, ולהתחבר אליהם.
חברים מעניקים כוח, זהות וחיזוקים חיוביים.
יש סכנה בחשיפה לקבוצות שליליות (טרור, אקרים, התעללות, אנטישמיות).
ביתי כבר אינו מבצרי. אני יכול להיחשף להתעללות בתוך החדר שלי.
נגישות וזמינות האינטרנט כל הזמן נמצא איתי.
אין הפרדה בין בית לעבודה.
אין לנו חופשה.
כל הזמן ב – ONLINE.
שיוויוניות כולנו שותפים ליצירה האינטרנטית. כל אחד יכול. הערך העצמי שלך כל הזמן על כף המאזניים, ואתה צריך להוכיח את עצמך.
FUN  מספק בידור, עיסוק בזמן פנוי.
סכנת התמכרות לאינטרנט.
הכל נמצא בעוצמה, מושך ובחינם.

על אף שהוצגו לעיל נימוקים בעד ונגד האינטרנט, בסיכומו של דבר האינטרנט לא טוב ולא רע אלא תלוי באיך אני משתמש בו או מה אני עושה איתו.

דוגמא לשימוש חיובי של האינטרנט הוא נער נכה בשם טים רוס, שיושב על כסא גלגלים, והצליח בעזרת האינטרנט, למרות מגבלותו הפיזית, לאסוף תרומות מכל העולם ולשלוח בעזרתם מתנות לילדים ניזקקים בזמביה.

מה הפתרונות להתמודדות עם חסרונות האינטרנט וסכנותיו?

אוטונומיה: לעבוד על הכרת הזהות האמיתית שלי וחיזוק הערכים שאני מאמין בהם.
חשיבה ביקורתית: ללמד ילדים מגיל צעיר איך להתנגד לפרסומות סמויות.
חברה: לפתח ערכים פרטיות חברות אינטימיות
משפחה: ליצור 'איים' של אהבה. לחייב את עצמנו לסגור את המכשיר בזמנים מסויימים שאנחנו עם המשפחה, בנופש, בארוחה משפחתית, משחקים עם הילדים וכו'.
מעורבות חברתית: ללמוד לתת לזולת.
מעורבות אוניברסלית: לעשות משהו למען הכלל לתרום להתנדב.
יישום: תיישם מה שהחלטת, ואל תשאיר את זה רק בתיאוריה.

קישורים נוספים:

"כל דבר בעולם מה שקיים ומה שקורה הינו מבחן שנועד להעניק לך את חופש הבחירה. בחר בתבונה"
שיה"רן ש'
atararot@gmail.com | 055-6822-582 | 09-7717-099
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן