תקשורת: קשיים חברתיים

 
בעשורים האחרונים הולך ומתגבש ידע מחקרי וטיפולי על קיומם של קשיים התפתחותיים מולדים בתחום ההבנה והתפקוד החברתי. לקשיים אלה ניתנה ההגדרה הכוללת "הפרעה בתפקוד החברתי תקשורתי" SOCIAL AND COMMUNICATION DISORDER.
 
במקביל להבנה הגדולה יותר שלנו כיום על התסמונות אוטיזם ואספרגר, שמתאפיינות בקשיים בתחום החברתי תקשורתי, הולכת ומתפתחת ההכרה בקיומה של קבוצה של ילדים ובני נוער, שסובלת מלקויות פחות בולטות בעוצמתן המתרכזות בתפקוד החברתי. כלומר, הם לא אוטיסטים ולא סובלים מאספרגר, אבל יש להם כמה מאפיינים של התסמונות האלה בצורה יותר חלשה. מדובר בקיומם של קשיים התפתחותיים מולדים בתחום החברתי, שאינם עונים לאבחנה המלאה והרשמית. מחקרים עדכניים מצביעים על קיומה של קבוצה משמעותית באוכלוסיה הסובלת מקשיים אלה.
 
המושג קשיים התפתחותיים מולדים אומר שמיומנויותיהם של הילדה או הילד אינן משוכללות דיין באופן שיכול לספק להם נקודת משען טובה בתפקוד החברתי.
כך, למשל, ניתן לראות הבנה מוטעית של דברים שנאמרים בשל יכולת מוגבלת להשתמש ברמזים כמו הקשר (קונטקסט), מבע פנים של הדוברים וטון דיבורם.
 
במקביל, הילדה או הילד עצמם מתבטאים פעמים רבות באופן שלא לוקח בחשבון את הידע המוקדם של המאזין (האם יש סיכוי שיבין על מה אני מדבר? האם יש בידיו את כל העובדות עליהן אני מבסס את דברי?) או באופן שמשתמש באופן חלקי בתנועות גוף מלוות לתוכן.
 
אצל ילדים ובני נוער כאלה פעולות חברתיות פשוטות כמו ייזום מפגש עם חבר, ניהול שיחת טלפון עמו או יציאה למסיבה כיתתית נחווית כמשימה קשה עד בלתי אפשרית. כתוצאה מכך, הסביבה תופסת אותם כ"אחרים", "מוזרים". "ביישנים", "ילדותיים" או "לא מנומסים" (או שילוב של כמה מתכונות אלה ביחד). התוצאה היא שתכופות ילדים כאלה מוצאים עצמם מבודדים חברתית.
 
לקשיים אלה נילווים פעמים רבות סף תסכול נמוך עם נטייה להתפרצויות כעס, קווי התנהגות נוקשים ומצבי עימות תמידיים עם בני המשפחה. הרבה פעמים אפשר לזהות אצלם גם בעיות בהתארגנות סביב למידה. חשוב לציין, שמול אלה קיימת, פעמים רבות, יכולת אינטלקטואלית כללית טובה עד טובה מאד.
 
 
מאפיינים של ילדים עם הפרעה חברתית תקשורתית
  • מיעוט או העדר חברים
  • הסתגרות חברתית הולכת וגוברת עם הגיל, כשבשנות הגן ובית הספר הראשונות ייתכן שהתקיים מעגל חברתי מסויים.
  • בילוי זמן ממושך מול המחשב ומיעוט חברים (או אפילו העדר מוחלט של חברים)
  • קושי בניהול שיח יומיומי פשוט (לדוגמא, תכליתיות יותר צורמת בשיחת טלפון, השתתפות לא תואמת בשיח בזמן ארוחות משפחתיות משותפות או נתק מוחלט).
  • התנהגות ביישנית, ליצנית, חסרת טאקט או חסרת התחשבות באחרים
  • אי הבנה ושליטה במיומנויות חברתיות עם צורך בפירוש ובתיווך באשר למצבים חברתיים.
  • קשיים במוטוריקה עדינה וגסה, התארגנות, קשב, בעיות בוויסות תחושתי, רגישות שמיעתית (קשיים אלו לא מחוייבים)
במרבית המקרים מדובר בילדים המעוניינים בקשרים חברתיים, אולם בגלל קשיים מבניים מולדים בהתנהגותם החברתית הם מתקשים לממש את הרצון הזה.
 
לא פעם, ההתנהגות הזו מפוענחת בטעות, על ידי הסביבה, כאילו הם בעצם רוצים "להתרחק". ללא טפול מתאים במשך השנים עלול להתקבע אצל הילדים האלה דפוס של "בחירה" (מחוסר ברירה) בהסתגרות ובהימנעות חברתית.
 
ההורים נמצאים פעמים רבות בעמדה לא נוחה. הם מואשמים על ידי הסביבה שהם הורים לא טובים, והם נוטים לחפש מה בהתנהלותם אחראי למצב זה של הילדה או הילד. הם מרגישים לעיתים תכופות חסרי אונים. הורים אחרים מנסים לחפות על הקשיים של הילדה או הילד, לתמוך בהם ואף לנהל את החיים החברתיים שלהם, אך ככל שהילדה או הילד גדלים שליטתם במצב הולכת וקטנה.
 
קבלת אבחנה במקרים כאלה אינה קלה, אך היא חשובה על מנת לבנות תוכנית טיפול מתאימה. האבחון הפסיכודידקטי במקרים אלו נחוץ על מנת לברר מהי מנת המשכל, האם קיימים קשיים נוספים, האם הקשיים בהבנה החברתית הינם חלק מכלול רחב של ליקויי למידה או נובעים מקשיים בקשר ותקשורת. על פי מימצאי, יתכן שתידרש פניה למומחים נוספים כמו: פסיכיאטר המומחה לקשיים בקשר ותקשורת.
 
למידע נוסף ראה טיפים:
 
 
 
"חברות היא נפש אחת המאכלסת שני גופים"
                                                                          (אריסטו)
 
 
 
היכן אנחנו?
 
רעננה – אזור השרון (המשרת גם את כפר סבא, הוד השרון, הרצליה, רמת השרון, נתניה, קדימה צורן, אבן יהודה, תל מונד, כפר יונה ועוד).
ראש העין – אזור המרכז (המשרת גם את אורנית, שערי תקוה, אלעד, שהם, שוהם, פתח תקוה, מכבים, רעות, מודיעין וישובי השומרון).
גבעתיים – אזור המרכז (המשרת גם את רמת גן, תל אביב, רחובות, ראשל"צ, ראשון לציון, חולון ועוד).
 
 

טפול באספרגר
התפרסם מאמר ב - 6/17 בעיונים בחינוך
כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך
על מקרה בטפולנו המשתף
בניסיון רב בטפול באספברגר
 
האבחונים מוכרים
בכל מוסדות החינוך בארץ ובחו"ל, המרכז הפסיכומטרי ובמרבית המוסדות להשכלה גבוהה
 
אבחון לפסיכומטרי
תאריך אחרון לרישום
להגשת אבחון לפסיכומטרי
ו/או אבחון להקלות לבחינת אמי"ר
(אנגלית מיון לרמות)
בתנאים מותאמים: 22/5/18
לבחינה ביולי 2018
 
שיפור ההישגים
מתן הקלות בעקבות אבחון
בבחינות הבגרות
ובבחינה הפסיכומטרית
יסייעו לשפר את ההישגים.
 
MOXO
מבחן ממוחשב חדש מדוייק ואמין
לבדיקת הפרעות קשב ורכוז
עם נורמות ישראליות
לילדים, נוער ומבוגרים
 
הקלות בבגרות באנגלית
ללומדים 4-5 יחידות:
הקראת שאלון הבחינה
השמעת שאלון הבחינה
בחינה מתוקשבת
התעלמות משגיאות כתיב
- להקלות אלו יש צורך
באבחון פסיכודידקטי
לפי הנחיות משרד החינוך
לפרוט לחץ כאן
 
זכויות עולים
בבחינות הבגרות
לעולה חדש, עולה ותיק או תושב חוזר
 
ליקוי למידה
לא מילולי - הסבר המאפיינים
 
איך להפוך מגבלה ליתרון
צפו בסרט מדהים על נער עיוור
שהפך את מגבלתו ליתרון
 
C.P.T מבחן ממוחשב לבדיקת קשב ורכוז
C.P.T  (מקביל ל - TOVA) מצורף לכל סוג אבחון
במכוננו, לבדיקת התחום באופן מעמיק.
 
אנשי טפול וחינוך!
טיפים לשיפור
התקשורת והתישאול
 
היתרון של הסובלים
מקשיי קשב ורכוז
 
איך להצליח בחיים
תוכנית מפורטת ומנומקת
על פי מחקרים עדכניים
 
הטרדה מינית
איך להירגע - טיפים
לחצו על הקישורים ותתרגלו
 
קשר מורה תלמיד
 טפוחו מסייע
להתפתחותו, רווחתו
והישגיו של התלמיד
 
אמצעי התקשורת
הסכנות לילדים ולנוער
ודרכי התמודדות
 
הצעות לשיפור מצב חברתי
מתגייסים לצהל
עם קשיי קשב ורכוז -
טיפים איך להתנהל נכון בתהליך הגיוס ולאחריו.
 
האם אני בזוגיות טובה?
עשרה נושאים
שינחו אותך
לבדיקה עצמית או כשיחה עם בן/בת זוגך/תך לחץ כאן.
 
קשב ורכוז
מתגרשים ורוצים לספר לילדים?
טיפים איך לנהל שיחה כזו; לחץ כאן.
הדרכה, ליווי ותמיכה מקצועית תוכלו לקבל במכוננו.
 
 
מה ההבדל בין סוגי האבחון השונים?
נשמח לעמוד לרשותכם להתייעצות לגבי סוג האבחון להסברים נוספים
 
מה יגדיל סיכוייך לקבל התאמות בפסיכומטרי?
מבחן מפעם
בפסיכומטרי - מהו? 
 
:שם
:טלפון
:Email

צלצל עכשיו!

נייד: 0544-413469

טלפון: 09-7717099

לבלוג של מכון עטרה

לפייסבוק העסקי שלנו עטרה עטרה