קשב ורכוז: המלצות + למורים

  

להלן המלצות אשר עשויות לעזור למורים / יועצים חינוכיים בתכנון הסיוע לילד בתחום של שיפור קשב ורכוז ונושאים אחרים הקשורים ל – .ADHD  מדובר בהמלצות כלליות להגברת המיקוד והקטנת היסח הדעת.

 

ניתן להיעזר בהן (או להשתמש בשיטות אחרות) בתכנון "חליפת טפול" מתאימה לילד.

 

חשוב לקחת בחשבון משתנים הקשורים למורים, מבנה חברתי של הכתה, כישורי הילד, שיתוף הפעולה בין צוות בית הספר להורים ועוד. מדי פעם  מומלצת הערכה מחודשת של התוכנית והתאמתה לילד.

 

 

מיקום מושב הילד בקדמת הכתה סמוך למורה

 

המלצה מקובלת היא למקם את הילד ליד המורה על מנת לאפשר למורה למקד את הילד.

יחד עם זאת, חלק מהילדים המגיבים והמוסחים על ידי קולות יתפקדו טוב יותר אם יהיו בחלק האחורי של הכתה ועל ידי כך הם לא יהיו מוסחים על ידי חיפוש מתמיד אחרי הגורם לרעש.

 

 

תוכנית פעילות ולוח זמנים מובנה

 

לילדים קל יותר לתפקד עם תוכנית מובנית ולוח זמנים ברור ולכן חשוב לעבוד על פי תוכנית עבודה ונושאים המובאים לידיעתו של הילד מראש.

 

 

תפקוד והדרכה ביחס "אחד לאחד"

 

התפקוד טוב בהרבה ביחס של "אחד לאחד" לכן רצוי לשבץ את התלמיד בכתה קטנה (הכוונה לאו דוקא לכיתת חינוך מיוחד אלא כתה עם מספר קטן יותר של תלמידים אשר מאפשרת למורה יכולת פיקוח, השגחה ומתן תשומת לב מרובה יותר לילד). התפקוד משתפר אם ניתן להצמיד לילד חונך.

 

 

רכוז המשימות הקשות / משעממות בבוקר

 

רצוי לרכז את המשימות הדורשות קשב רב בתחילת יום הלמודים.

כאשר מכינים שעורים בבית רצוי להתחיל את המשימות הקשות בתחילה.

 

 

מתן הפסקה במהלך השעור, אפשר לילד ל"התפרק" מדי פעם

 

משימות הדורשות קשב מתמשך גורמות לילד קושי ולעיתים אי שקט פנימי הדורש פורקן.

חשוב לאפשר יציאות של הילד במהלך השעור או בהפסקה ועל פי תחושתו ניתן לבצע פעילות כגון ריצה או כל פעילות אחרת (בגדר הסביר...) שתאפשר לילד לחזור לפעילות בכתה.

ניתן לאפשר לילד לשבת לבד, לבצע פעילות  שונה כגון משחקי מחשב, ציור וכ"ו (יש לוודא כי פעילות זו לא תראה חריגה מפעילות הילדים האחרים בכיתה על מנת לא להפוך את הילד לחריג בעיני חבריו לכתה).

הערה: על פי כלל זה רצוי לפצל את השעורים בבית למשימות קטנות (ומעניינות אם אפשר!), לאפשר הפסקות קצרות בין המשימות ולגוון הפעילות.

 

 

סביבת למודים מעניינת

 

הילדים מתפקדים טוב יותר בסביבת למודים עם גירויים וענין (טלויזיה למשל...) יש לנסות (וזוהי עצה שלא תמיד קל לישם אותה) שיטת למודים מעניינת, לא חד גונית או חוזרת על עצמה (למשל, לשלב סרטונים קצרים, תמונות ויזואליות וכדומה). כלל זה נכון כמובן גם לגבי הכנת השעורים בבית.

 

 

רכוז המשימות אשר דורשות קשב רב בהתאם לזמני השפעת הטפול התרופתי

 

ילדים המטופלים טפול תרופתי (פעם או פעמיים ביום) יבצעו את הפעילות טוב יותר בשעתיים – שלוש ראשונות להשפעת תרופה כגון: ריטלין (יש לזכור כי פעילות ריטלין ארוך טווח מתחיל לאחר יותר משעה ונמשך עד שמונה שעות).

 

 

חלוקת משימות לתתי משימות

 

הילדים לעיתים מתקשים עם משימות גדולות הדורשות זמן רב לביצוען (מעבר לטווח הקשב והמיקוד שלהם). פיצול המשימה מאפשר גיוס מחודש של הקשב ובסיכומו של דבר השלמת המשימה.

 

 

מתן הוראות בודדות

 

כחלק מהאסטרטגיה של פיצול משימות אין להרבות בהנחיות והוראות. יש לחלק אותם להוראות בודדות על מנת להגביר את הקשב.

 

 

גיוון משימות

 

על מנת להפוך את המשימה ל"מושכת" ומגבירה ענין אצל הילד יש להשתמש בשיטות שונות להעביר את המסר או את המשימה כולל איורים, צבע, דבור, סרטי טלויזיה, מולטימדיה.

 

ככל ששיטות ההוראה יהיו מגוונות (יש להיזהר בתחום זה לא להגזים על מנת לא להגביר את היסח הדעת!) סביר להניח כי התפקוד והרצון ללמוד יגבר.

 

 

הדרכה באמצעות מחשב 

 

זוהי אחת השיטות היעילות להגברת העניין והגיוון במשימות.

הערה: סביר להניח כי ככל שיתפתחו שיטות הלימוד באמצעות מולטימדיה יוכלו ילדים עם ADHD להפיק תועלת והנאה מהלמודים. במובן זה ילדים אלו יהנו ויצליחו יותר בלימודיהם במהלך השנים הקרובות, בהן יגבר מאד השימוש בלימודים בסיוע מולטימדיה.

 

 

הקפדה על מגע עיניים בעת מתן משימה

 

על הילד לשמור על מגע עיניים עם המורה או ההורה בעת מתן משימה או הסבר וזאת כחלק מהשיטות להגברת הקשב.

 

 

שינון המשימה בעל פה

 

לאחר שהמשימה נמסרת לילד ניתן לבקש ממנו לחזור בקול על ההנחיות. בשיטה זו ניתן להגביר את המיקוד והקשב ובסיכומו של דבר את ההבנה והלידה.

 

 

סיום ומסירת עבודות בזמן שנקבע

 

לעיתים ילדים אלו רוצים לסיים ראשונים את העבודה ("קופצים בראש" – דפוס התנהגותי זה מהווה חלק מהאימפולסיביות הגורמת להם לעמוד בראש התור, להצביע ראשונים, לא להמתין לתורם בעת משחקים ומשימות ועוד). לכן חשוב לא לאפשר להם להגיש את העבודה לפני זמן שיקבע על ידי המורה.

 

 
 
"אם אתה מאמין שניתן לקלקל
האמן שניתן לתקן"
(רבי נחמן מברסלב)
 

 

היכן אנחנו

רעננה – אזור השרון (המשרת גם את כפר סבא, הוד השרון, הרצליה, רמת השרון, נתניה, קדימה צורן, אבן יהודה, תל מונד, כפר יונה, כוכב יאיר, צור יגאל ועוד).

ראש העין – אזור המרכז (המשרת גם את אורנית, שערי תקוה, אלעד, שהם, שוהם, פתח תקוה, מכבים, רעות, מודיעין וישובי השומרון).

גבעתיים – אזור המרכז (המשרת גם את רמת גן, גבעתיים, תל אביב, רחובות, ראשל"צ, ראשון לציון, חולון, לוד, אשדוד, באר טוביה ועוד).

טפול באספרגר
התפרסם מאמר ב - 6/17 בעיונים בחינוך
כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך
על מקרה בטפולנו המשתף
בניסיון רב בטפול באספברגר
 
האבחונים מוכרים
בכל מוסדות החינוך בארץ ובחו"ל, המרכז הפסיכומטרי ובמרבית המוסדות להשכלה גבוהה
 
אבחון לפסיכומטרי
תאריך אחרון לרישום
להגשת אבחון לפסיכומטרי
ו/או אבחון להקלות לבחינת אמי"ר
(אנגלית מיון לרמות)
לבחינת יע"ל (בחינה מיון בעברית)
בתנאים מותאמים: 25/2/19
לבחינה באביב 2019
 
שיפור ההישגים
מתן הקלות בעקבות אבחון
בבחינות הבגרות
ובבחינה הפסיכומטרית
יסייעו לשפר את ההישגים.
 
MOXO
מבחן ממוחשב חדש מדוייק ואמין
לבדיקת הפרעות קשב ורכוז
עם נורמות ישראליות
לילדים, נוער ומבוגרים
 
הקלות בבגרות באנגלית
ללומדים 4-5 יחידות:
הקראת שאלון הבחינה
השמעת שאלון הבחינה
בחינה מתוקשבת
התעלמות משגיאות כתיב
- להקלות אלו יש צורך
באבחון פסיכודידקטי
לפי הנחיות משרד החינוך
לפרוט לחץ כאן
 
זכויות עולים
בבחינות הבגרות
לעולה חדש, עולה ותיק או תושב חוזר
 
ליקוי למידה
לא מילולי - הסבר המאפיינים
 
איך להפוך מגבלה ליתרון
צפו בסרט מדהים על נער עיוור
שהפך את מגבלתו ליתרון
 
C.P.T מבחן ממוחשב לבדיקת קשב ורכוז
C.P.T  (מקביל ל - TOVA) מצורף לכל סוג אבחון
במכוננו, לבדיקת התחום באופן מעמיק.
 
אנשי טפול וחינוך!
טיפים לשיפור
התקשורת והתישאול
 
היתרון של הסובלים
מקשיי קשב ורכוז
 
איך להצליח בחיים
תוכנית מפורטת ומנומקת
על פי מחקרים עדכניים
 
הטרדה מינית
איך להירגע - טיפים
לחצו על הקישורים ותתרגלו
 
קשר מורה תלמיד
 טפוחו מסייע
להתפתחותו, רווחתו
והישגיו של התלמיד
 
אמצעי התקשורת
הסכנות לילדים ולנוער
ודרכי התמודדות
 
הצעות לשיפור מצב חברתי
מתגייסים לצהל
עם קשיי קשב ורכוז -
טיפים איך להתנהל נכון בתהליך הגיוס ולאחריו.
 
האם אני בזוגיות טובה?
עשרה נושאים
שינחו אותך
לבדיקה עצמית או כשיחה עם בן/בת זוגך/תך לחץ כאן.
 
קשב ורכוז
מתגרשים ורוצים לספר לילדים?
טיפים איך לנהל שיחה כזו; לחץ כאן.
הדרכה, ליווי ותמיכה מקצועית תוכלו לקבל במכוננו.
 
 
מה ההבדל בין סוגי האבחון השונים?
נשמח לעמוד לרשותכם להתייעצות לגבי סוג האבחון להסברים נוספים
 
מה יגדיל סיכוייך לקבל התאמות בפסיכומטרי?
מבחן מפעם
בפסיכומטרי - מהו? 
 
:שם
:טלפון
:Email

צלצל עכשיו!

נייד: 055-6822582

טלפון: 09-7717099

לבלוג של מכון עטרה

לפייסבוק העסקי שלנו עטרה עטרה