קשב ורכוז: המלצות + להורים


אל תחושו רגשות אשם!

לעיתים קרובות מטיחים בהורים לילדים עם ADHD כי הם אשמים בהתנהגות ילדם:

"אתם לא יודעים להציב גבולות", "את תמיד מוותרת לו", "הוא מתפנק" – אין מקום לתחושות אלו!

ההפרעה בדרך כלל מולדת עם בסיס תורשתי ברור.

ניתן לראות לפעמים את קווי ההתנהגות האופייניים כבר בינקות. אמנם אנו יכולים להשפיע לטובה או לרעה על התנהגות הילדים ועל תפקודם, אך חינוך כשלעצמו לא גורם ל – ADHD ולא מרפא אותו!


קבלו בהבנה את התנהגות ילדכם

זהו סעיף קל לכתיבה וקשה ליישום...כיום ברור לנו כי מדובר בהפרעה נוירולוגית ואנו אף יודעים (פחות או יותר) את איזורי המוח המעורבים בהפרעה זו. קל מאד לכעוס על הילדים בהיות התנהגותם מרגיזה (ואף גורמת להורים לצאת מהכלים, לעתים לנהוג באלימות כלפי הילדים וכמובן לחוש בהמשך רגשות אשמה), אך יש להבין כי במובן מסויים הילדים "לא אחראים למעשיהם".

הפרעתם היא על בסיס אורגני (אין כיום הסבר ברור להפרעה זו אך היא כנראה קשורה לוויסות הפעילות של איזורים שונים במוח, ויסות הקשור לחומרים כימיים המצויים במוח ואשר רמתם נמוכה או שונה בילדים אלו). ניתן לעצב את התנהגותם אך זוהי משימה קשה עם הצלחה חלקית בלבד.


אל תילחמו בילדכם

קל מאוד להיגרר ל"מלחמת עולם" מדי יום המלווה בהאשמות, גערות, עונשים, אלימות, "ברוגז" ועוד ועוד. גם אם לעיתים ניכרת השפעה מרסנת כביכול מיטיבה לטווח קצר הרי שלטווח ארוך התנהגות זו של הורים מעצימה את הבעיה ומגבירה את הקשיים בהם נתונים הילדים.

חשוב ללמוד ולהכיר את דפוסי ההתנהגות המאפיינים את הילדים עם ADHD וללבן עם גורם מקצועי את דרכי ההתמודדות עם הבעיות הספציפיות של ילדכם. עם זאת, הורים לעיתים "שוכחים, את דרכי ההתנהגות הנכונים ונוקטים בשיטות פסולות אשר תורמות בהמשך לתחושת כישלון, תסכול, הגברת הדימוי העצמי הנמוך של הילד מחד וייסורי מצפון של ההורים מאידך.

 

אפשרו לילדים לפרוק את המרץ שלהם

יש לאפשר לילדים הפעלתנים (עם זאת למחצית מהילדים עם ADHD אין לסימפטומים של פעלתנות יתר / היפראקטיביות) פעילות אשר תאפשר להם לפרוק את "עודף המרץ" שלהם. פעילות ספורטיבית היא דוגמא מצויינת לכך כאשר גם בבית ניתן לקבוע אזורים בהם מותר לילד "להשתולל, לפרק ולגרום לאי סדר". זוהי צורה מבוקרת של הוצאת אנרגיה האצורה בילדים ואשר רצוי לתעל אותה לפעילות ולשעה בהן יש שליטה על כך.

עם זאת, ברור כי זוהי אחת התכונות שמאד קשה להורים להתמודד איתם. התסריט של הורים המותשים (מגערות, התרוצצות, צעקות ואף בכי...) לקראת ערב בעוד הילד ממשיך לפזז בבית הוא מוכר ולא חביב...לכן הגדרת איזורים בבית בהם מותר לילד להתבטא כרצונו ויתכן אף ללא צורך בנוכחות הורים תאפשר גם להורים שעות פנאי ומנוחה (שהם כה זקוקים להם...).


תקבעו מסגרת, גבולות, כללי התנהגות

לילדים הסובלים מקשיי קשב ורכוז קשיים בהתארגנות וקבלת סמכות ומרות. קיימת אצלם נטיה לשוטט ולעבור מפעילות אחת לשניה. לכן חשוב לקבוע להם מסגרת אשר תעזור להם להתארגן ןל"התאפס". יש לסייע להם ולקבוע נוהלים וכללים (כולל תגמול וענישה) אשר יעזרו להם להתארגן ולהקטין את הנטיה ל"שוטטות" חסרת המעש אשר מאפיינת אותם.

מצד שני אין להכביד ולקבוע נוהלים מרובים ומסובכים להבנה או לביצוע. יש לשאוף לפשטות ולבהירות בדרישות כאשר לילד וגם לכם ברורים כללי המשחק.

 

אל תקבעו לילדכם רף גבוה או ארוך מדי 

יש להתאים את רמת הציפיות שלנו ליכולת של הילד. אין לקבוע משימות קשות לביצוע שיגרמו לו תחושות כישלון, תסכול והימנעות בעתיד. לכן יש להתאים את המשימות ליכולות.

חשוב לחלק את המשימה לחלקים על מנת לאפשר לילד ביצוע במסגרת טווח הקשב וההתמדה שלו. יש להסביר בצורה ברורה את הנדרש, כולל תגמול וחיזוקים חיוביים על ביצוע נכון.


אל תנקטו באלימות

כיום החוק בישראל מגדיר בצורה ברורה את המותר והאסור בתחום. למרות התסכול, חוסר האונים והקשיים למשמע ילדים עם ADHD הרי שנקיטה באלימות עלולה להנציח דפוס התנהגותי זה בילדים ואף להחמיר תופעות אימפולסיביות ואלימות הקיימות בחלק מהם.


הכר את ילדך

על מנת לאפשר לו תפקוד מיטבי עליכם לדעת באילו נסיבות הוא מתפקד טוב יותר.

יש ילדים אשר סביבה משעממת "גומרת" אותם והם מתקשים מאד לתפקד בה. לחילופין יש ילדים אשר בסביבה עם ריבוי גירויים יתקשו לתפקד ו"יררימו ידיים". לכן יש להתאים להם את הסביבה בה הם אמורים לבצע משימות או שעורי בית.

חשוב לנסות ולגוון משימות ומטלות ככל האפשר על מנת להגביר את רמת הענין והנכונות של הילד לביצוע המשימה.

 

אל תרבו בנזיפות!

הילד שלכם נתון במתקפות מכל עבר. במובן מסויים הוא משול למתאגרף העולה לזירה ונתון לחבטות ממספר "יריבים": המורים, החברים, הלמודים וההורים! תפקידכם להיות העוזר בפינת הזירה המנחם, מעודד, מלטף ומחזק את הילד לקראת המשך ההתמודדות למרות שהתנהגותו של הילד לעיתים קרובות מרגיזה ואף מוציאה מהכלים הרי שהיגררות לצעקות, נזיפות וגערות מוציאה אתכם מכלל שליטה, מגבירה את המצוקה של הילד ואת הדימוי העצמי הנמוך.

 

אל תתנו לו להרגיש חריג, שהוא "הילד הרע" במשפחה או "הכבשה השחורה"!

סביר להניח כי גם לאחד ההורים היו בילדותו גם כן סימפטומים דומים לאלו של הילד. חשוב שהילד ידע זאת על מנת להגביר את תחושת ההזדהות והתובנה כי הוא לא אשם במצבו. ידיעה זו אף עשויה לעזור (לו ולכם) להתמודד עם בעייתו.

 

יש אור בקצה המנהרה!

הטפול בילד עם הפרעת קשב ורכוז מתסכל, גורם למשברים ואף ליאוש. זוהי מנהרה ארוכה של כישלונות, אבחונים וטיפולים (בחלקם יקרים מאד), עימותים אך גם הצלחות. יש לזכור כי טיפול נכון ועקבי יוביל את הילד לקצה המנהרה והכוונה היא לשלב התפתחותי בו הוא התבגר יותר, למד להתאים את כישוריו ומגבלותיו עם אפשרות לבחור במקצוע המתאים לו. היכולת לאפשר לילד לצלוח את גיל ההתבגרות ואת הסערות המתלוות אליו לשלב בו הוא יכול ביתר הצלחה להתמודד עם בעיותיו היא קריטית ועשויה לקבוע את עתידו. לכן התמודדות עקבית ותומכת עשויה להביא את הילד לשלב בו הוא יכול להמשיך בכוחות עצמו לנתב את עתידו.

 

אין רגע דל!

החיים במחיצת ילד עם קשיי קשב ורכוז ופעלתנות היתר היא מסכת בלתי פוסקת ומפתיעה של אירועים, תקלות, הצלחות וכשלונות. להורה שחווה בעצמו בעבר או בהווה את תסמיני ההפרעה קל יותר "להיכנס לראש של הילד" ולחוש הזדהות עם מצוקותיו וקשייו.

הערה: המשפט לעיל נכון גם לגבי המבוגר עם ADHD. הפרעה זו לא חולפת וממשיכה גם בחיים הבוגרים. הבנת דרכי ההתמודדות עם ההפרעה תסייע גם למבוגר לנהל את חייו בצורה טובה יותר ובהמשך לגדל עם ילדיו (אשר לחלקם יהיה ADHD...).

 

תדאגו למלא מצברים!

הטפול בילד עם ADHD תובעני ביותר ויכול להיות "סביב השעון". חשוב לשמור על פרופורציות, לא להזניח ילדים אחרים במשפחה או את היחסים הזוגיים.

טיפול הזוגיות של ההורים חשובה בסיכומו של דבר לטפול יותר טוב בילדים.

לכן, חשוב לאפשר התנתקות מבוקרת, חופשות וכדומה על מנת לאפשר מנוחה מחד ויכולת לחזור ולתמוך בילדכם מאידך.

 

 
 
"אי אפשר להכריח אף אחד לאהוב אותי
כל מה שאני יכול לעשות הוא להיות מישהו שאפשר לאהוב.
השאר תלוי בצד השני"
 


היכן אנחנו?

רעננה  – אזור השרון (המשרת גם את כפר סבא, הוד השרון, הרצליה, רמת השרון, נתניה, קדימה צורן, אבן יהודה, תל מונד, כפר יונה, כוכב יאיר, צור יגאל ועוד).

ראש העין – אזור המרכז (המשרת גם את אורנית, שערי תקוה, אלעד, שהם, שוהם, פתח תקוה, מכבים, רעות, מודיעין וישובי השומרון).

גבעתיים – אזור המרכז (המשרת גם את רמת גן, גבעתיים, תל אביב, רחובות, ראשל"צ, ראשון לציון, חולון, לוד, אשדוד, באר טוביה ועוד).

 

 

 

טפול באספרגר
התפרסם מאמר ב - 6/17 בעיונים בחינוך
כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך
על מקרה בטפולנו המשתף
בניסיון רב בטפול באספברגר
 
האבחונים מוכרים
בכל מוסדות החינוך בארץ ובחו"ל, המרכז הפסיכומטרי ובמרבית המוסדות להשכלה גבוהה
 
אבחון לפסיכומטרי
תאריך אחרון לרישום
להגשת אבחון לפסיכומטרי
ו/או אבחון להקלות לבחינת אמי"ר
(אנגלית מיון לרמות)
לבחינת יע"ל (בחינה מיון בעברית)
בתנאים מותאמים: 25/2/19
לבחינה באביב 2019
 
שיפור ההישגים
מתן הקלות בעקבות אבחון
בבחינות הבגרות
ובבחינה הפסיכומטרית
יסייעו לשפר את ההישגים.
 
MOXO
מבחן ממוחשב חדש מדוייק ואמין
לבדיקת הפרעות קשב ורכוז
עם נורמות ישראליות
לילדים, נוער ומבוגרים
 
הקלות בבגרות באנגלית
ללומדים 4-5 יחידות:
הקראת שאלון הבחינה
השמעת שאלון הבחינה
בחינה מתוקשבת
התעלמות משגיאות כתיב
- להקלות אלו יש צורך
באבחון פסיכודידקטי
לפי הנחיות משרד החינוך
לפרוט לחץ כאן
 
זכויות עולים
בבחינות הבגרות
לעולה חדש, עולה ותיק או תושב חוזר
 
ליקוי למידה
לא מילולי - הסבר המאפיינים
 
איך להפוך מגבלה ליתרון
צפו בסרט מדהים על נער עיוור
שהפך את מגבלתו ליתרון
 
C.P.T מבחן ממוחשב לבדיקת קשב ורכוז
C.P.T  (מקביל ל - TOVA) מצורף לכל סוג אבחון
במכוננו, לבדיקת התחום באופן מעמיק.
 
אנשי טפול וחינוך!
טיפים לשיפור
התקשורת והתישאול
 
היתרון של הסובלים
מקשיי קשב ורכוז
 
איך להצליח בחיים
תוכנית מפורטת ומנומקת
על פי מחקרים עדכניים
 
הטרדה מינית
איך להירגע - טיפים
לחצו על הקישורים ותתרגלו
 
קשר מורה תלמיד
 טפוחו מסייע
להתפתחותו, רווחתו
והישגיו של התלמיד
 
אמצעי התקשורת
הסכנות לילדים ולנוער
ודרכי התמודדות
 
הצעות לשיפור מצב חברתי
מתגייסים לצהל
עם קשיי קשב ורכוז -
טיפים איך להתנהל נכון בתהליך הגיוס ולאחריו.
 
האם אני בזוגיות טובה?
עשרה נושאים
שינחו אותך
לבדיקה עצמית או כשיחה עם בן/בת זוגך/תך לחץ כאן.
 
קשב ורכוז
מתגרשים ורוצים לספר לילדים?
טיפים איך לנהל שיחה כזו; לחץ כאן.
הדרכה, ליווי ותמיכה מקצועית תוכלו לקבל במכוננו.
 
 
מה ההבדל בין סוגי האבחון השונים?
נשמח לעמוד לרשותכם להתייעצות לגבי סוג האבחון להסברים נוספים
 
מה יגדיל סיכוייך לקבל התאמות בפסיכומטרי?
מבחן מפעם
בפסיכומטרי - מהו? 
 
:שם
:טלפון
:Email

צלצל עכשיו!

נייד: 055-6822582

טלפון: 09-7717099

לבלוג של מכון עטרה

לפייסבוק העסקי שלנו עטרה עטרה