לקות למידה - אבחנה

 
 
לקות למידה (או הפרעת למידה) על פי 5 DSM
 
 
מדריך האבחנות הפסיכיאטריות DSM DIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL החמישי (2013) מגדיר את לקויות הלמידה כ – SLD - SPECIFIC LEARNING DISORDER: הפרעת למידה ספציפית
המדגישה מעבר מהמונח של לקות למידה להפרעת למידה.
הגדרה זו מדגישה את חובת ההתערבות הלימודית כתנאי להגדרת ההפרעה בלמידה.
 
הפרעת הלמידה עלולה להקשות על רכישת מיומנויות הלמידה הבסיסיות (קריאה, כתיבה וחשבון) ותבוא לידי ביטוי רק כאשר התלמיד מתקשה לעמוד בדרישות הלימודיות המצופות ממנו על פי גילו ללא יכולת להתאים דרכי פיצוי להבעת ידיעותיו והישגים התואמים את יכולותיו.
 
לפי מדריך זה נדרשים 4 קריטריונים לקביעת אבחנה של הפרעת למידה ספציפית SPECIFIC LEARNING DISORDER:
 
1. קשיים מתמשכים הלמידה (לפחות 6 חודשים) ובשימוש במיומנויות אקדמיות למרות התערבות ממוקדת בקשיים אלו.
 
2. המיומנויות האקדמיות המושפעות מההפרעה נמצאות באופן ניכר ומדיד מתחת למצופה יחסית לגיל הכרונולוגי של הפרט, וגורמות להפרעה משמעותית בתפקוד הלימודי ובתחומי חיים נוספים, כפי שנמדדו במבחני הישגים מתוקננים.
 
3. הקשיים בלמודים החלו במשך שנות הלמודים בבית הספר, אך יתכן שמלוא היקפם יבואו לביטוי רק בשלב מאוחר יותר כאשר הדרישות לכישורים אקדמיים עולים.
 
4. הקשיים בלמידה אינם מוסברים טוב יותר על ידי לקות אינטלקטואלית, איחור התפתחותי כללי, קשיים בראיה ושמיעה, הפרעות מנטליות ונוירולוגיות אחרות, מצוקה פסיכו – סוציאלית, שליטה נמוכה בשפת ההוראה או הוראה חינוכית בלתי מתאימה.
 
המאבחן נדרש להגדיר את העוצמה ודרגת החומרה של הלקות: עוצמה חלשה, בינונית או חמורה.
 
 
דרגת החומרה נקבעת על ידי שני מדדים:
 
 
א. עומק ההתערבות הנדרשת.
 
 
ב. רמת המסוגלות של התלמיד לפצות על הקושי.
 
 
מתוך הגדרה זו ניתן ללמוד על מספר דגשים חשובים:
 
1. ההגדרה מציעה אבחנה בין קשיי ללמידה ללקות למידה. על פי ההגדרה המחודשת לא ניתן להגדיר תלמיד עם לקות למידה ללא מתן התערבות. לשינוי זה השלכות משמעותיות על תהליך העבודה של הצוות החינוכי עם התלמיד, שאותר כתלמיד מתקשה.
השלב הראשון בתהליך הטפול יהיה מתן התערבות ממוקדת בקשיים. רק לאחר שלא נצפתה התקדמות יופנה התלמיד לאבחון פסיכודידקטי או אבחון פסיכולוגי או אבחון דידקטי.
 
 
2. לכן, ההגדרה מחייבת שתוף פעולה הדוק בין המאבחן לבית הספר. על מנת שהמאבחן יוכל לתת אבחנה מדוייקת הכוללת את דרגת החומרה, הוא נדרש לבחון את דרכי ההתערבות שנוסו ומידת יעילותן. מתוך הגדרת רמת החומרה של הלקות יגזרו המשאבים שינתנו לתלמיד.
 
3. דגש על המעקב אחר תהליכי ההוראה והלמידה של התלמיד. ההגדרה מתבססת על התערבות כתנאי.
 
4. המעבר לשימוש במושג "הפרעת למידה" LEARNING DISORDER ולא "לקות למידה" LEARNING DISABILITY שינוי זה שהוצג לראשונה ב - DSM IV מחדד את ההסתכלות על התלמיד. המונח DISABILITY (לקות או נכות) מתאר קושי תמידי – חוסר יכולת. קושי מהותי הקיים באדם עצמו לעומתו המונח DISORDER (הפרעה) מתמקד בהפרעה לתפקודו של האדם. (ארנרייך 2013).
  
 
בכל מקרה יש צורך לערוך אבחון פסיכודידקטי או אבחון פסיכולוגי או אבחון לקויי למידה על מנת לברר מה מצבו של הילד, מה הסיבות למצבו הלא תקין ובאלו דרכים ניתן לסייע לו ולשפר את מצבו.
 
 
 

"כאשר אני שוקד על תחום שבו יש לי עניין,
בקצב המתאים לי ובדרך המועדפת עלי,
אני מצליח להקנות לעצמי ידע וטכניקה בדרך היעילה ביותר"
(הרוקי מורקמי)
 
 
 
 
 
היכן אנחנו?
 
רעננה – אזור השרון (המשרת גם את כפר סבא, הוד השרון, הרצליה, רמת השרון, נתניה, קדימה צורן, אבן יהודה, תל מונד, כפר יונה, כוכב יאיר, צור יגאל ועוד).
 
ראש העין – אזור המרכז (המשרת גם את אורנית, שערי תקוה, אלעד, שהם, שוהם, פתח תקוה, מכבים, רעות, מודיעין וישובי השומרון).
 
גבעתיים – אזור המרכז (המשרת גם את רמת גן, גבעתיים, תל אביב, רחובות, ראשל"צ, ראשון לציון, חולון, לוד, אשדוד, באר טוביה ועוד).
 
 

טפול באספרגר
התפרסם מאמר ב - 6/17 בעיונים בחינוך
כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך
על מקרה בטפולנו המשתף
בניסיון רב בטפול באספברגר
 
האבחונים מוכרים
בכל מוסדות החינוך בארץ ובחו"ל, המרכז הפסיכומטרי ובמרבית המוסדות להשכלה גבוהה
 
אבחון לפסיכומטרי
תאריך אחרון לרישום
להגשת אבחון לפסיכומטרי
ו/או אבחון להקלות לבחינת אמי"ר
(אנגלית מיון לרמות)
בתנאים מותאמים: 15/7/18
לבחינה בספטמבר 2018
 
שיפור ההישגים
מתן הקלות בעקבות אבחון
בבחינות הבגרות
ובבחינה הפסיכומטרית
יסייעו לשפר את ההישגים.
 
MOXO
מבחן ממוחשב חדש מדוייק ואמין
לבדיקת הפרעות קשב ורכוז
עם נורמות ישראליות
לילדים, נוער ומבוגרים
 
הקלות בבגרות באנגלית
ללומדים 4-5 יחידות:
הקראת שאלון הבחינה
השמעת שאלון הבחינה
בחינה מתוקשבת
התעלמות משגיאות כתיב
- להקלות אלו יש צורך
באבחון פסיכודידקטי
לפי הנחיות משרד החינוך
לפרוט לחץ כאן
 
זכויות עולים
בבחינות הבגרות
לעולה חדש, עולה ותיק או תושב חוזר
 
ליקוי למידה
לא מילולי - הסבר המאפיינים
 
איך להפוך מגבלה ליתרון
צפו בסרט מדהים על נער עיוור
שהפך את מגבלתו ליתרון
 
C.P.T מבחן ממוחשב לבדיקת קשב ורכוז
C.P.T  (מקביל ל - TOVA) מצורף לכל סוג אבחון
במכוננו, לבדיקת התחום באופן מעמיק.
 
אנשי טפול וחינוך!
טיפים לשיפור
התקשורת והתישאול
 
היתרון של הסובלים
מקשיי קשב ורכוז
 
איך להצליח בחיים
תוכנית מפורטת ומנומקת
על פי מחקרים עדכניים
 
הטרדה מינית
איך להירגע - טיפים
לחצו על הקישורים ותתרגלו
 
קשר מורה תלמיד
 טפוחו מסייע
להתפתחותו, רווחתו
והישגיו של התלמיד
 
אמצעי התקשורת
הסכנות לילדים ולנוער
ודרכי התמודדות
 
הצעות לשיפור מצב חברתי
מתגייסים לצהל
עם קשיי קשב ורכוז -
טיפים איך להתנהל נכון בתהליך הגיוס ולאחריו.
 
האם אני בזוגיות טובה?
עשרה נושאים
שינחו אותך
לבדיקה עצמית או כשיחה עם בן/בת זוגך/תך לחץ כאן.
 
קשב ורכוז
מתגרשים ורוצים לספר לילדים?
טיפים איך לנהל שיחה כזו; לחץ כאן.
הדרכה, ליווי ותמיכה מקצועית תוכלו לקבל במכוננו.
 
 
מה ההבדל בין סוגי האבחון השונים?
נשמח לעמוד לרשותכם להתייעצות לגבי סוג האבחון להסברים נוספים
 
מה יגדיל סיכוייך לקבל התאמות בפסיכומטרי?
מבחן מפעם
בפסיכומטרי - מהו? 
 
:שם
:טלפון
:Email

צלצל עכשיו!

נייד: 0544-413469

טלפון: 09-7717099

לבלוג של מכון עטרה

לפייסבוק העסקי שלנו עטרה עטרה