ויסות רגשי: מהו?

 

הורים ואנשי חינוך מדווחים לעיתים על ילדים המגיבים בצורה רגשית קיצונית (כמו: בכי ממושך או כעס בעוצמה גבוהה) ובאופן לא מותאם למצב.

 

כל אחד מאיתנו יכול לעיתים לדבר בטון גבוה או לצאת מהחדר בכעס ובטריקת דלת. כאשר אנו מדברים על קושי בוויסות רגשי הכוונה למי שתגובות כאלו קורות לעיתים קרובות, בעוצמה רבה ובאופן לא מותאם למצב.

 

מטרת הטפול הפסיכולוגי בקשיים בויסות רגשי היא ללמד לזהות את המאפיינים המביאים למצב הזה (למשל, מה אני מרגיש? מה אני חש בגוף? מה אני חושב?), ולדעת לנהל אותם בצורה בונה ומתאימה לסובבים אותנו.

 

 

מובאים בהמשך איפיונים לזיהוי קשיים בוויסות רגשי ודרכים להתמודדות.

 

קשיים בוויסות רגשי אינם מאובחנים עדין על פי קריטריונים מוגדרים, כפי שניתן לעשות כשיש קשיים או הפרעות אחרות (למשל, קשיי קשב ורכוז, ליקויי למידה וכד').

 

בכל זאת, על פי דיווח הורים, צוות חינוכי ואינטראקציה טיפולית עם הילד/ה ניתן להבחין בכמה מדדים:

 

עוצמה גבוהה של הרגש


תגובת הרגש מיידית ומהירה


משך הזמן שעובר עד שהילד/ה מצליח להתאושש ומווסת את העוררות הרגשית.


הטון הרגשי הנילווה לאירוע


מופיעים בדרך כלל כמה רגשות בו זמנית וכן ניכרת לביליות ברגשות

 

 

אסטרטגיות לויסות רגשי

 

גרוס ותומפסון (2007) מציגים אסטרטגיות, שאנשים נעזרים בהם במודע או שלא במודע לוויסות רגשותיהם בחיי היומיום.

המחברים מדגימים ומבארים את התהליכים השונים באמצעות הדוגמא הבאה:

אב מחליט לקחת את בנו להסתפר בפעם הראשונה בחייו, לפני שהוא מספר על כך לילדו, האב בוחן מספרות המותאמות לילדים צעירים.

  1. האב בחר במספרה והולך אליה עם בנו. בעודם ממתינים בתור, הם רואים ספר בעל מראה מעט מלחיץ עם זקן עבות ופנים מאיימות. הילד נלחץ ובוכה.
  2. האב מבקש ספר אחר שנראה קצת פחות מפחיד, ומסכים להמתין לשם כך. כאשר מגיע הספר השני התספורת מתחילה. הילד מתעניין במתרחש עד שסבלנותו פוקעת והוא רוצה לל
  3. אז "נזכר" האב שיום ההולדת של בנו מתקרב, והוא מסיח את דעתו של הילד בשיחה על הארוע הקרב ועל המתנות, שהוא צפוי לקבל. הילד מקשיב ומתעניין אבל אז מפעיל הספר את מכונת הגילוח. הילד נבהל, מתחיל שוב לבכות ואומר שהוא מפחד מ"המפלצת המרעישה".
  4. האב מנסה להרגיע את הילד ואומר לו שהרעש בעצם מזכיר את הגרגורים של החתול שלהם. הילד משתכנע ונרגע לעוד מספר דקות עד שהוא רואה את ערימת השערות על הרצפה סביב הכסא, מבין שהשערות הגיעו מראשו ומתחיל שוב לבכות.
  5. כאן אומר האב לבנו בכעס שילדים גדולים לא אמורים לבכות ושהוא צריך להפסיק מיד.

 

ספור זה מציג חמש אסטרטגיות להתמודדות עם וויסות רגשות, כאשר רק האחרונה, יעילה בזמן של התפרצות הרגש במלוא עוצמתו (GROSS 1955

GROSS @ MUNOZ 1998).

 

  1. בחירת מצב SITUATION SELECTION))

 

אסטרטגיה זו כרוכה בנקיטת פעולות שיגרמו לקיומו של מצב מסוים במטרה להפחית רגש לא נעים. מדובר בהתנהגות נמנעת, העוזרת להתחמק מחויה רגשית עוצמתית. בדוגמא שבספור, האב בוחר מראש במספרה מתאימה. אנשים משתמשים באסטרטגיה זו כאשר הם מחליטים למשל אם ללכת או לא ללכת לאירוע היכול להשפיע עליהם רגשית. דרך טפול מקובלת משתמשת בחשיפה. כך המטופל מתמודד עם המצב ממנו נמנע עד כה ומגלה שהערכתו לקטסטרופה הצפויה לא מתקיימת.

 

  1. תיקון מצב  SITUATION MODIFICATION))

 

הקלה בהתמודדות עם המצב בדרך כלשהי (מתן עזרה של הורה, מטפל או אחר, או הרגעה והכלה ע"י נוכחות ההורה או המטפל במקום). למשל, בדוגמא לעיל, ניתן לבקש להמתין לספר פחות מאיים.

 

  1. הטיית קשב ATTENTIONAL DEPLOYMENT))

 

שתי האסטרטגיות הראשונות מתאימות את המצב לאדם, כלומר משנות את הסביבה הפיזית. האסטרטגיה השלישית מדגימה כי ניתן לווסת רגשות מבלי לשנות את הסביבה.

הטיית קשב היא אסטרטגיה של בחירת מצב של המודעות, המחשבה על מנת להשפיע על הרגש. בדוגמא שלנו (שלב 3), האב מפנה את תשומת לבו של הבן למתנת יום ההולדת ובכך מסיח את דעתו מהתספורת שמטרידה אותו. ואכן, הורים רבים נוקטים באסטרטגיה זו כדי להסיח את דעתם של ילדם מהמצב שמטריד אותם ("הנה צפור").   

    

  1. שינוי קוגניטיבי (COGNITIVE CHANGE)

 

מתייחס לתהליך שבו האדם משנה את אופן ההערכה וההתבוננות שלו על המצב במטרה לשנות את החשיבה הרגשית שלו.  בדוגמא שלעיל, שינוי קוגניטיבי מודגם על ידי ההערה של האב על כך שמכונת התספורת נשמעת לו כמו חתול שמגרגר (ולא כמו מפלצת שואגת).

הערכה מחדש (2002, GROSS) היא צורה של שינוי קוגניטיבי המבוססת על שינוי המשמעות של המצב. בשפתו של אלברט אליס, במקום לחשוב שמצב מסויים הוא בלתי נסבל, אפשר לעשות הערכה חוזרת ולהחליט שהמצב אכן מאד לא נעים אבל אפשר לסבול אותו (במוזכר אצל דריידן, 1999). במלים אחרות שינוי החשיבה מ"נורא ואיום" ל - "לא נעים לא נורא" ביטוי שהיה שגור בפי אנשים בתקופה מסויימת.

 

  1. ויסות תגובה  RESPONSE MODULATION))

 

מתרחש בשלב מאוחר בתהליך התפתחות הרגש. ויסות תגובה הוא הניסיון להשפיע על תגובה פיזיולוגית, חווייתית או התנהגותית באופן ישיר ככל האפשר. לדוגמא, שימוש בתרופות, פעילות ספורטיבית והרפיות עשויים לשמש להפחתת היבטים פיזיולוגיים של רגשות לא נעימים. אפשרות אחרת היא איפוק וריסון התנהגותי. כלומר – הרגש הפנימי הוא עוצמתי, אך האדם בוחר להציג ארשת פנים מחוייכת או אדישה כדי לא להסגיר את הרגשות הפנימיים שלו. זוהי דרך התמודדות שיש לה, כמו לכל אסטרטגיה, יתרונות וחסרונות: יש מצבים שבהם כדאי לא להראות מה חושבים ומרגישים, אך איפוק גדול מדי יכול להביא להדחקת רגשות שאינה בריאה (וגנר, 2012).

 

תפקיד ההורים בויסות רגשי

 

 

המשפחה היא המסגרת הראשונה והמשמעותית ביותר בה הילד לומד, מפרש ומתנסה בהיבטים רגשיים – זיהוי רגשות, קריאת רגשות, דרכי ויסות ואמפתיה. הילד לומד דרך האופן בו מביעים הורים רגשות חיוביים ולא נעימים (למידה ממודל) ותגובתם לביטויי רגש מצד הילד (הכלה, תיקוף, חיזוק).

 

מחקרים הראו (זיידנר ועמיתיו 2012) כי עדוד ותמיכה הורית בביטויים רגשיים של ילדים עוזרים לילדים להביע רגשות בדרך הולמת ומספקים להם דרכי התמודדות עם רגשות במגעים עם חברים. בנוסף, ילדים הדנים ברגשותיהם הלא נעימים עם הוריהם מסוגלים לחוש יותר אמפתיה כלפי אחרים ולהפגין התנהגויות חיוביות.

 

השיח בין ההורים לילד, ההדרכה הברורה והישירה והליווי הרגשי הם גורמים חשובים התורמים להתפתחות של יכולות רגשיות בקרב ילדים. כאשר הורה מדריך את הילד בשליטה על רגשותיו, הוא מקנה לו כלים להרגיע את עצמו כשהוא נסער, גם כשההורה לא נוכח לידו (1998 ,THOMPSON).

 

 

בביליוגרפיה:

 

1.      וגנר, ל. (2012) הבנה אפיסטמיולוגית, ויסות רגשי והקשר שבינם ובין בחירה באסטרטגיות לפתרון קונפליקטים בקרב ילדים בגיל בית הספר, עבודת דוקטורט, אוניברסיטת בן גוריון.

2.      זיידנר, מ., מאתיוס, ג', רוברטס, ר, ד. (2012), אינטליגנציה רגשית: מתאוריה למעשה. הוצאת ספרים אקדמית יזרעאל. מכללה אקדמית עמק יזראעל ע"ש מקס שטרן.

3.      דר' שרון י., זאנטקרן ש. (2016), הפרוטוקול הגמיש ויסות רגשי בקרב ילדים והוריהם באמצעות טפול ממוקד משמעות בשילוב כלים אומנותיים, מבוסס על עקרונות הגישה הקוגניטיבית התנהגותית, ישראל.

 

 
"הרגש יכול להיות רגיש בהרבה
מיכולתו של השכל להיות הגיוני"
(ויקטור פרנקל)
 

 


היכן אנחנו?

רעננה – אזור השרון (המשרת גם את כפר סבא, הוד השרון, הרצליה, רמת השרון, נתניה, קדימה צורן, אבן יהודה, תל מונד, כפר יונה, כוכב יאיר, צור יגאל ועוד).

ראש העין – אזור המרכז (המשרת גם את אורנית, שערי תקוה, אלעד, שהם, שוהם, פתח תקוה, מכבים, רעות, מודיעין וישובי השומרון).

גבעתיים – אזור המרכז (המשרת גם את רמת גן, גבעתיים, תל אביב, רחובות, ראשל"צ, ראשון לציון, חולון, לוד, אשדוד, באר טוביה ועוד).

  

 

 

טפול באספרגר
התפרסם מאמר ב - 6/17 בעיונים בחינוך
כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך
על מקרה בטפולנו המשתף
בניסיון רב בטפול באספברגר
 
האבחונים מוכרים
בכל מוסדות החינוך בארץ ובחו"ל, המרכז הפסיכומטרי ובמרבית המוסדות להשכלה גבוהה
 
אבחון לפסיכומטרי
תאריך אחרון לרישום
להגשת אבחון לפסיכומטרי
ו/או אבחון להקלות לבחינת אמי"ר
(אנגלית מיון לרמות)
לבחינת יע"ל (בחינה מיון בעברית)
בתנאים מותאמים: 25/2/19
לבחינה באביב 2019
 
שיפור ההישגים
מתן הקלות בעקבות אבחון
בבחינות הבגרות
ובבחינה הפסיכומטרית
יסייעו לשפר את ההישגים.
 
MOXO
מבחן ממוחשב חדש מדוייק ואמין
לבדיקת הפרעות קשב ורכוז
עם נורמות ישראליות
לילדים, נוער ומבוגרים
 
הקלות בבגרות באנגלית
ללומדים 4-5 יחידות:
הקראת שאלון הבחינה
השמעת שאלון הבחינה
בחינה מתוקשבת
התעלמות משגיאות כתיב
- להקלות אלו יש צורך
באבחון פסיכודידקטי
לפי הנחיות משרד החינוך
לפרוט לחץ כאן
 
זכויות עולים
בבחינות הבגרות
לעולה חדש, עולה ותיק או תושב חוזר
 
ליקוי למידה
לא מילולי - הסבר המאפיינים
 
איך להפוך מגבלה ליתרון
צפו בסרט מדהים על נער עיוור
שהפך את מגבלתו ליתרון
 
C.P.T מבחן ממוחשב לבדיקת קשב ורכוז
C.P.T  (מקביל ל - TOVA) מצורף לכל סוג אבחון
במכוננו, לבדיקת התחום באופן מעמיק.
 
אנשי טפול וחינוך!
טיפים לשיפור
התקשורת והתישאול
 
היתרון של הסובלים
מקשיי קשב ורכוז
 
איך להצליח בחיים
תוכנית מפורטת ומנומקת
על פי מחקרים עדכניים
 
הטרדה מינית
איך להירגע - טיפים
לחצו על הקישורים ותתרגלו
 
קשר מורה תלמיד
 טפוחו מסייע
להתפתחותו, רווחתו
והישגיו של התלמיד
 
אמצעי התקשורת
הסכנות לילדים ולנוער
ודרכי התמודדות
 
הצעות לשיפור מצב חברתי
מתגייסים לצהל
עם קשיי קשב ורכוז -
טיפים איך להתנהל נכון בתהליך הגיוס ולאחריו.
 
האם אני בזוגיות טובה?
עשרה נושאים
שינחו אותך
לבדיקה עצמית או כשיחה עם בן/בת זוגך/תך לחץ כאן.
 
קשב ורכוז
מתגרשים ורוצים לספר לילדים?
טיפים איך לנהל שיחה כזו; לחץ כאן.
הדרכה, ליווי ותמיכה מקצועית תוכלו לקבל במכוננו.
 
 
מה ההבדל בין סוגי האבחון השונים?
נשמח לעמוד לרשותכם להתייעצות לגבי סוג האבחון להסברים נוספים
 
מה יגדיל סיכוייך לקבל התאמות בפסיכומטרי?
מבחן מפעם
בפסיכומטרי - מהו? 
 
:שם
:טלפון
:Email

צלצל עכשיו!

נייד: 055-6822582

טלפון: 09-7717099

לבלוג של מכון עטרה

לפייסבוק העסקי שלנו עטרה עטרה