ווטסאפ – ניהול נכון

whatapp

התמודדות עם חסרונות של אמצעי התקשורת המודרניים

האינטרנט הוא חלק בלתי נפרד מחיי המתבגרים בחברה המערבית. זוהי קבוצת גיל שעושה שימוש רב ביותר באינטרנט ובאמצעים מודרניים אחרים (ווטסאפ, אינסטגראם וכד') והיא קובעת מגמות מתוך אימוץ תוכנה כזו או אחרת.

מה מיוחד בתקשורת אלקטרונית ומדוע מתבגרים נמשכים אליה?

• הטלוויזיה שייכת לעולם המבוגרים ומחשב ואינטרנט מאפשר מקום חופשי ושיוויוני יותר לצעירים.

• בעוד שהחיים מנוהלים על ידי כללי התנהגות בפיקוח הורים ומורים, הפורום, הבלוג (יומן אישי מפורסם באינטרנט) והרשתות – מציעים למתבגרים שדה התבטאות משוחרר מפיקוח והכוונה, בו המשתתפים קובעים את הכללים.

• תהליך עיצוב הזהות, בו נמצאים המתבגרים, גורם להם לחוות שלל רגשות: בלבול, אימפולסיביות, מצבי רוח קונפליקט עם הורה – והשתתפות ברשת חברתית באינטרנט, היא אחת מהדרכים לשיחרור בטוח וחיובי של חוויות אישיות.

מתבגרים שחשים שאף אחד לא מקשיב להם, שאין מי שמבין אותם ושקולם לא נשמע – מוצאים תשומת לב בתקשורת האלקטרונית.

פסיכולוגיים רואים בבלוג לא רק דרך לשיחרור רגשות, אלא גם תהליך טיפולי בדומה לכתיבה ביומן רגיל (בוניאל ניסים וברק 2008).

• הרשת מהווה מקור מידע חשוב – בשל גישה נוחה אליה ויכולת למצוא מידע, לברר נושאים לא ברורים שמעניינים אותם.

• בני נוער פונים לאינטרנט ליצור קשרים עם זרים ולהרחיב את מעגל החברים שלהם ולשמור על קשרים קיימים.

• שימוש בתקשורת סינכרונית (ICQ מסנג'ר, צ'ט) וא – סינכרונית (יש השהיה בין תגובה לתגובה וכל צד מגיב בזמן מתאים לו) – שימוש בתוכנות למסרים מיידיים נותן למתבגר חלופה זולה, זמינה ולגיטימית לתקשורת עם קבוצת השווים שכה חיונית להן (דולב כהן 2008).

האם קיים הבדל בין שיחות פנים מול פנים לשיחות בתוכנות מקונות?

• מחקרים מראים כי מתבגרים רבים מוצאים שהתוכנות למסרים מיידיים נוחות לשיחה על נושאים שהיו מתקשים לדון בהם פנים אל פנים (2007, VALKENBURG @ PETER).

• השיחות על ידי מסרים מיידיים נוחות במיוחד גם ליצירת אינטראקציות עם בני המין השני ללא שיפוטיות וחשיפה במפגש פנים אל פנים (דולב כהן 2008).

לאינטרנט גם השפעות שליליות:

• עלול להוביל להפנמת רעיונות אנטי נורמטיביים. ללמידת חומר מושחת ומזיק. עלול לגרום למתחים במשפחה, להיסחפות למשחקי הימורים ולהפצת שמועות ורכילויות במטרה לפגוע באנשים (ברק 2000).

• צפיה מוגזמת באתרים פופולריים בקרב מתבגרים כמו היוטיוב YOU TUBE עלולה לגרום לחלק מהמתבגרים לאימוץ התנהגויות שליליות .באתר זה מופצים סרטים בוטים מוצגת התעללות של נוער באחרים. חלק קטן מהמתבגרים מתמכרים לאינטרנט.

מחקר בטייוואן ( CHANG @ CHENG, 2009, YEN, KO, YEN) מצא שהשגחה הורית נמוכה, קונפליקט במשפחה, דכאון של מתבגר, קשר רופף לבית הספר וחברים הצורכים אלכוהול – קשורים להתמכרות זו.

במסגרת עבודתי, אני נפגשת עם מתבגרים והוריהם המתמודדים עם הקשיים הנובעים משימוש באמצעי התקשורת המודרניים (אינסטגראם, ווטסאפ ועוד). הפניות אלי נעשות בעקבות נזקים שניגרמו לילדים ומתבגרים, בגלל השימוש באמצעים אלו. למשל, נערה שפירסמה בתום לב ובשיכנוע של חברה אחרת, תמונות של חברה, שאינן מציגות אותה במיטבה, והיתה נתונה לסכנה של הגשת תלונה נגדה. מקרה אחר הוא של נער שניסה לשוחח עם כמה חברים על נושא רגיש, ובשל מסרים קצרים וקטועים – ניגרמו אי הבנות, מה שיצר נידוי חברתי של אותו נער.

אז מה ניתן לעשות כדי להשתמש נכון באמצעי התקשורת המודרניים?

• צריך להכין מתבגרים לשימוש מושכל בתקשורת אלקטרונית ולאפשר להם להבין את ההבדל בינם לחיים האמיתיים. כמו כן יש להזהירם מאפשרות ממשית לפגיעה בשלומם על ידי חורשי רעתם.

• חשוב להסביר לבני הנוער באלו מקרים ניתן להשתמש באמצעים אלו ומתי לא.

כך למשל, אמצעי התקשורת הנ"ל מסייעים לקבלת הודעות קצרות מבית ספר, חוגים, תנועת נוער וחברים.
אולם הם לא מתאימים להודעות ארוכות, לשיחות נפש, פתרון קונפליקטים ובעיות חברתיות. במקרים כאלה חשוב לדבר פנים אל פנים.

• פיקוח הורים יום יומי על המסרים הנשלחים לילדיהם לאחר שבקשו את רשותם. זו הצעה ששמעתי מהורים העוברים באופן עקבי על המסרים הנשלחים לילדיהם, על מנת למנוע פגיעה.

• חשוב שלהציע למתבגרים לבוא לספר, לשתף, ולהיות אוזן קשבת עבורם ללא שיפוט בעת הצורך.
 

בביליוגרפיה

  1. בוניאל-ניסים, מ', וברק, ע' (2008). הבלוג: יומן אישי באינטרנט בשירות היועץ המטפל. הייעוץ החינוכי, ט"ו, 143-123.
  2. בר אל, צ', ונוימאיר, מ' (2013). מפגשים עם הפסיכולוגיה. מפגש שני, פרק 10, רכס פרויקטים חינוכיים בע"מ.
  3. ברק, ע' (2000). האינטרנט והתאבדות: ביטוי נוסף לשתי הפנים של האינטרנט.היעוץ החינוכי, 9, 128-117.
  4. דולב-כהן, מ'. (2008). הערך התרפויטי בשימוש בתוכנות למסרים מיידיים – לא רק שיחות חולין. היעוץ החינוכי, ט"ו, 144-159.
  5. Valkenburg, P.M @ Peter, J. (2007). Preadolescents' and adolescents' online communication and their closeness to friends. Developmental Psychology, 43, 267-277
  6. Yen, C., Ko, C.,Yen, J., Chang, Y., @ Cheng, C.(2009). Muili-dimensional discriminative factors for internet addiction among adolescents regarding gender and age. Psychiatry, @ Clinical Neurosciences, 63' 357-364

קישורים נוספים:

"מה שקרוי בפינו קידמה, אינו אלא החלפתו של מטרד במטרד אחר"
האוולוק אליס
atararot@gmail.com | 055-6822-582 | 09-7717-099
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן