אסרטיביות; הסבר ופעילות

 

האסרטיביות היא צורת התנהגות הדורשת מאדם לבטא את רצונותיו, דעותיו, רגשותיו ומעשיו בצורה החלטית וברורה, שאינה מתנצלת' אך גם אינה פוגעת ומעליבה.

 

האדם האסרטיבי יודע להלך ב"שביל הזהב" שבין הפאסיביות לאגרסיביות.

 

התנועה להתנהגות אסרטיבית מדברת על זכויות האדם לכבוד כאדם עצמאי, לביטוי לגיטימי של רגשותיו, דעותיו, ערכיו ואמונותיו וכן לבקשת צרכיו וקבלתם בסדרי העדיפויות האישיים שלו כאדם. כמו כן צריך אדם ללמד את עצמו לסרב לזולת מבלי להרגיש רגשות אשמה.

 

מהותה של האסרטיביות כדרך האמצע שבין הפאסיביות לאגרסיביות היא חיובית מאד.

 

האסרטיביות מחזקת את הכוחות החיים והבריאים של האדם, את כוח הרצון והעשיה.

 

כמו כן האסרטיביות מהווה מחסום בפני "עדריות" והובלה של האדם למקומות שאין לו בהם כל חפץ.

 

האסרטיביות מחזקת באדם את כבודו העצמי ונותנת לו את היכולת להגן על ערכיו, אמונותיו ודעותיו – אף אם הם מנוגדים לרוח הכללית הנושבת בחברה – כל זאת מבלי להרגיש דחוי או אשם.

 

על מנת לרכוש את האסרטיביות נלמד את הילדים להבחין בין גבורה לבין אלימות.

 

אדם צריך להיות בעל אומץ ובעל גבורה מוסרית, והחוצפה והאלימות הן סיגים – פסולת של הגבורה המוסרית.

 

ילד רוצה להיות גבור. הוא אינו רוצה להרגיש חלש ומדוכא, ואינו מוכן להיות משולל זכויות. זוהי נטיה טבעית ובריאה, אלא שהנטיה הזאת נפגעת על ידי גילויים של אלימות וחוצפה.

 

חוצפה הינה סיבוך של הגבורה המחשבתית. אדם צריך שיהיה לו אומץ לחשוב, אבל אם הוא מעמיד את דעותיו בעוצמה, כשהן ריקות מתוכן, אין הוא מפגין בכך גבורה כי אם סתם חוצפה.

 

אנחנו לומדים שאדם צריך להיות עז כנמר, אבל לא עז פנים. ילד עלול להתרגל להיות עז פנים, בעל בטחון וחוזק כלפי חוץ, אבל חלש בפנימיותו.

 

נוכל ללמוד על מידות טובות מדמויות מהתנ"ך; אברהם אבינו היה אדם גבור, חזק ובעל עוצמה, שיצא למלחמה עם שלוש מאות ושמונה עשר חיילים, חפר בארות והיה עשיר וכבד בכסף ובזהב. אולם גבורתו האמיתית המוסרית התגלתה דווקא כאשר הוא סרב לקבל ממלך סדום אפילו שרוך נעל, כדי שלא יאמר "אני העשרתי את אברם".

 

גם משה רבינו היה גבור מבחינה פיסית ונפשית, ויחד עם זאת נאמר עליו: "והאיש משה עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה".

 

דוד מלך ישראל אמר על עצמו: "ואנוכי תולעת ולא איש".

 

אין לבלבל בין גבורה, העצמה והאמיתיות הפנימית של האדם, לבין מה שהוא מפגין כלפי חוץ.

 

דעת הפסיכולוגים בענין זה היא, שיש כאן כיוון הפוך: מי שמפגין ביטחון – סימן שאין בו ביטחון;

 

מי שמדבר בקולי קולות – סימן שבפנימיותו איננו מאושר.

"אסתירא בלגי קיש קיש קריא" – מטבע אחד בכד משמיע הרבה רעש, וכך גם אדם, שאין לו בפנימיותו דבר.

 

העובדה הזאת אינה מהווה עבורנו חידוש, כי אנו מכירים אותה מן התנ"ך ומן ההיסטוריה וגם המציאות מוכיחה מחדש;

 

אנשים רבים הם שקטים, אינם מתבלטים ואינם מזיקים לאף אחד, אך הן רבי פעלים אדירים; ואחרים – מתערבים, מדברים, צועקים ועושים רושם שהם חשובים מאד, וכשאתה בודק מה הם עושים – אינך מוצא דבר.

 

עלינו לעזור לילדנו למצוא את האיזון בין אומץ ועדינות. הגבורה האמיתית, אינה מתבטאת בתקיפות, כי אם ביכולת להבליג ולוותר לזולת – גם כאשר הוא פוגע מאד. ומי שעונה לעלבון על ידי עלבון, דומה למי שמתנקה מלכלוך על ידי לכלוך. הבלגה אינה נובעת מפחד, חולשה או מזוכיזם, אלא מתוך עדינות.

 

ניתוח אירועים

 

1.       מובאים דוגמאות לאירועים לדיון בקבוצה; ניתן לשנותם על פי הרכב הקבוצה וצרכיה:

 

כיצד אני מרגיש?

מהי תגובתי במצב הנדון?

 

כיצד אתה מרגיש במצב זה?

מה תעשה?

 

תאר רגשותיך במצב זה.

מה תעשה?

כיצד תגיב?

 

תאר רגשותיך במצב זה.

מה תעשה? כיצד תגיב?

 

 

2.       המורה יסמן בעזרת גירים על הרצפה רבוע גדול ובשתי צלעותיו יכתוב אגרסיביות ופאסיביות. פסי הרוחב בתוך הריבוע מהווים את האירועים שלהם מתייחס התלמיד.

 

                                                                                                                         

                                                  גדעון                            יוסי

 
                  אסרטיביות                                            פאסיביות
 
ארוע א'      10 -------------------------------------------------------------------0
 
ארוע ב'      10 -------------------------------------------------------------------0
 
ארוע ג'      10 -------------------------------------------------------------------0
 
 

שלב א'

כל תלמיד ימקם עצמו בעזרת גיר ברצף שבין אגרסיביות לפאסיביות.

בצבע שבחר יחבר התלמיד את הנקודות שלו ויצור קו גראפי המבטא את תגובותיו לכל האירועים.

בסיום התהליך ישורטטו גראפים של קבוצת התלמידים.

 

דיון

התלמידים ינמקו את תגובותיהם וישוו עם חבריהם.

 

שלב ב'

בעוד שבשלב א' סימנו את תגובותיהם בפועל, עכשיו יבצעו אותו תהליך לגבי התגובות הרצויות להם באירועים שבכרטיסיות.

המורה ישרטט רצף נוסף של אגרסיביות – פאסיביות וקבוצת התלמידים תמקם את עצמה במקום שהיו רוצות להיות בתגובותיהם לאירועים.

התלמידים יבחינו בפער שבין הרצוי למצוי וידונו בכך.

האם הם מרוצים מהגרפים שמאפיינים אותם?

האם היו רוצים בשינוי?

כיצד יגיעו לשינוי הרצוי?

מהם הדרכים להתמודדות עם תגובותיהם?

 

כישורי חיים, חוברת מס' 3, פעילויות לכיתות א' – ח', משרד החינוך והתרבות המינהל הפדגוגי.

 

 


"אדיבות היא השפה אשר חרשים יכולים לשמוע
ועוורים יכולים לראות"
(מארק טוויין)
 

 

 

היכן אנחנו?

רעננה – אזור השרון (המשרת גם את כפר סבא, הוד השרון, הרצליה, רמת השרון, נתניה, קדימה צורן, אבן יהודה, תל מונד, כפר יונה, כוכב יאיר, צור יגאל ועוד).

ראש העין – אזור המרכז (המשרת גם את אורנית, שערי תקוה, אלעד, שהם, שוהם, פתח תקוה, מכבים, רעות, מודיעין וישובי השומרון).

 

גבעתיים – אזור המרכז (המשרת גם את רמת גן, גבעתיים, תל אביב, רחובות, ראשל"צ, ראשון לציון, חולון, לוד, אשדוד, באר טוביה ועוד).

 

 

 

טפול באספרגר
התפרסם מאמר ב - 6/17 בעיונים בחינוך
כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך
על מקרה בטפולנו המשתף
בניסיון רב בטפול באספברגר
 
האבחונים מוכרים
בכל מוסדות החינוך בארץ ובחו"ל, המרכז הפסיכומטרי ובמרבית המוסדות להשכלה גבוהה
 
אבחון לפסיכומטרי
תאריך אחרון לרישום
להגשת אבחון לפסיכומטרי
ו/או אבחון להקלות לבחינת אמי"ר
(אנגלית מיון לרמות)
בתנאים מותאמים: 22/5/18
לבחינה ביולי 2018
 
שיפור ההישגים
מתן הקלות בעקבות אבחון
בבחינות הבגרות
ובבחינה הפסיכומטרית
יסייעו לשפר את ההישגים.
 
MOXO
מבחן ממוחשב חדש מדוייק ואמין
לבדיקת הפרעות קשב ורכוז
עם נורמות ישראליות
לילדים, נוער ומבוגרים
 
הקלות בבגרות באנגלית
ללומדים 4-5 יחידות:
הקראת שאלון הבחינה
השמעת שאלון הבחינה
בחינה מתוקשבת
התעלמות משגיאות כתיב
- להקלות אלו יש צורך
באבחון פסיכודידקטי
לפי הנחיות משרד החינוך
לפרוט לחץ כאן
 
זכויות עולים
בבחינות הבגרות
לעולה חדש, עולה ותיק או תושב חוזר
 
ליקוי למידה
לא מילולי - הסבר המאפיינים
 
איך להפוך מגבלה ליתרון
צפו בסרט מדהים על נער עיוור
שהפך את מגבלתו ליתרון
 
C.P.T מבחן ממוחשב לבדיקת קשב ורכוז
C.P.T  (מקביל ל - TOVA) מצורף לכל סוג אבחון
במכוננו, לבדיקת התחום באופן מעמיק.
 
אנשי טפול וחינוך!
טיפים לשיפור
התקשורת והתישאול
 
היתרון של הסובלים
מקשיי קשב ורכוז
 
איך להצליח בחיים
תוכנית מפורטת ומנומקת
על פי מחקרים עדכניים
 
הטרדה מינית
איך להירגע - טיפים
לחצו על הקישורים ותתרגלו
 
קשר מורה תלמיד
 טפוחו מסייע
להתפתחותו, רווחתו
והישגיו של התלמיד
 
אמצעי התקשורת
הסכנות לילדים ולנוער
ודרכי התמודדות
 
הצעות לשיפור מצב חברתי
מתגייסים לצהל
עם קשיי קשב ורכוז -
טיפים איך להתנהל נכון בתהליך הגיוס ולאחריו.
 
האם אני בזוגיות טובה?
עשרה נושאים
שינחו אותך
לבדיקה עצמית או כשיחה עם בן/בת זוגך/תך לחץ כאן.
 
קשב ורכוז
מתגרשים ורוצים לספר לילדים?
טיפים איך לנהל שיחה כזו; לחץ כאן.
הדרכה, ליווי ותמיכה מקצועית תוכלו לקבל במכוננו.
 
 
מה ההבדל בין סוגי האבחון השונים?
נשמח לעמוד לרשותכם להתייעצות לגבי סוג האבחון להסברים נוספים
 
מה יגדיל סיכוייך לקבל התאמות בפסיכומטרי?
מבחן מפעם
בפסיכומטרי - מהו? 
 
:שם
:טלפון
:Email

צלצל עכשיו!

נייד: 0544-413469

טלפון: 09-7717099

לבלוג של מכון עטרה

לפייסבוק העסקי שלנו עטרה עטרה